Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zákon schválnosti

Nemám rád horko, proto jsem si vloni dal loď do Německa, abych si mohl užívat přijatelného klima a dostatku větru pro plachtění. Větru bylo dost, ale vedra taky, celý měsíc byly na teploměru třicítky a já přemýšlel, kam se před nimi schovám.

 

U vody jsem celý život, bydlíme totiž v Týnci nad Labem a naše zahrada sahá až na břeh Labe, kde stále kotví nějaká loď. Byl to ale vždy nějaký motorák, který však je pro plavby po Labi naprosto ideální. Až jednou přišla touha podívat se s lodí trochu někam dál. A nikoliv na palubě motoráku, ale s plachetnicí.

Od té chvíle jsem se začal rozhlížet, co je vlastně na trhu k dispozici, co by vyhovovalo mým požadavkům. Ten požadavek byl jasný, chtěl jsem loď na moře a současně takovou, která by byla co největší a dala se stále ještě přepravovat na vleku. Šířka a hmotnost naprosto jasně ohraničily pole výběru a nabídku na českém trhu jsem si relativně rychle zmapoval. Do toho jsem objevil v časopisu test lodě Phobos 27, který mě na první pohled zaujal. Nebyl žádný problém nalézt si na internetu prodejce těchto lodí a vypravit se za ním. Shodou okolností byla v Polsku na prodej jako použitá stejná loď, jakou jsem viděl v testu, spuštěná poprvé na vodu v roce 2011. Rozdíl byl pouze ten, že namísto píny měla kormidelní kolo. Cena naprosto odpovídala nejen obvyklé ceně na trhu, ale také stavu lodi. Netrvalo tedy dlouho a loď putovala do Čech, kde podstoupila hned několik úprav.

Předně zmizela přepážka oddělující přední kajutu od salónu. Nechápu, jak si může někdo libovat v tom, že má na lodi s osmimetrovým trupem troje dveře. Takovou loď si většina majitelů kupuje sama pro sebe a naopak podle mého ocení velký otevřený vzdušný prostor a absenci uzavřené kóje, do které se leze jako do tanku. Na lodi trávím čas především s manželkou, anebo potom v malém počtu s nejbližšími přáteli, takže nám velikostí loď naprosto dokonale vyhovuje. Teď se mnou samozřejmě může někdo nesouhlasit a namítat, že 12metrová loď je nejen pohodlnější, ale i vhodnější pro plavbu po moři. Je však třeba si na tomto místě uvědomit, co nám říká zdravý rozum. Každý přece ví, jakou úměrou roste cena lodi a náklady na její provoz s každým dalším metrem. A když chci prožívat hezký čas na lodi, jejíž rozměry jsou úměrné jejímu smysluplnému využití v roce, tak si nikdy nenechám kazit radost z její přítomnosti v mém životě účty s astronomickými částkami. Nikdy by nemohla být moje volba jiná. Loď jsem si koupil především pro sebe a nikoliv pro vychloubání se. Koupil jsem ji, abych na ní mohl odpočívat, abych se mohl učit zacházet s živly, abych v ní mohl ležet, číst si a cítit, jak se pohupuje. Abych poznal jiné kraje, kam bych se asi normálně nevydal. A moje volba byla správná.

Následovaly další úpravy, jako třeba přístrojové vybavení, nezbytné pro bezpečnou plavbu po moři, v kterém nechybí autopilot. Namísto mapového plotteru jsem si koupil velký tablet Sony, jehož originální obal je již vodotěsný a není nutné ho upínat do dalšího vodotěsného pouzdra, což nejen ztěžuje s celým zařízením manipulaci, ale předně zhoršuje odečitatelnost z displeje. Na rám stolku v kokpitu, který přiléhá k řídicí konzole, jsem umístil úplně jednoduché upínací zařízení, jež nabízí každý obchod s elektronikou. Velký displej tabletu s operačním systémem Android je potom vybaven navigační aplikací od Navionics se zakoupenými mapovými podklady. Tablet je stále napájen z 12V zásuvky, která je také umístěna na stejné nosné konstrukci. Zásadní úpravou pak byla zástavba dieselového motoru Solé Diesel, o níž pojednává jiný článek v tomto vydání My Boat.

Loď vždy na jaře převezeme na vleku do německého Greifswaldu, kde je v těsném sousedství s loděnicí Hanse krásná, tichá a moderně vybudovaná marína s dobrou dostupností pěšky do centra města, když potřebujeme něco nakoupit. Ale přiznám se, že nás to do města moc netáhne a když přijedeme, tak co nejrychleji zmizíme z maríny někam na moře. Z maríny se na volné moře pluje po řece Ryck, kde je kousek před ústím zvedací most, který se zvedá každou hodinu. Na vodě greifswaldského zálivu, který vloni kvůli nekončícím vedrům kvetl jako stojaté vody v Čechách, jsme sbírali první zkušenosti na Baltu. Dalo by se říci, že vítr kolem 15 uzlů nám foukal téměř stále a je velkou radostí užívat si v takových podmínkách jachting. Když už se počasí pokazilo, což ale zas nebylo tak často, jak si všichni myslí, nebylo výjimkou, že rychlost větru stoupla k 35 uzlům. Ale pokud se někdo necítí, tak nemusí vyplouvat. Naučili jsme se pozorovat místní jachtaře. Jen jednou jsme totiž udělali tu chybu, že když se kolem 11. hodiny dopoledne všichni začali vracet do marín, my jsme vypluli. Vrátili jsme se v pořádku do přístavu, ale byl to drsný zážitek, který nám alespoň ukázal schopnosti lodě a naše schopnosti posunul o další stupínek. A samozřejmě nás naučil věnovat větší pozornost předpovědi počasí.

V sezóně 2014 jsme v těchto vodách nepotkali žádné Čechy. Ne že by tam nebyli, ale my jsme je nepotkali. V podstatě jsme se nevydávali příliš daleko a sbírali zkušenosti s místím regionem. Směrem na západ jsme prozkoumali celé okolí Rujany a směrem na východ se dostali až ke Svinoústí. Ukázalo se, že naše loď Phobos 27 je tím, co jsme hledali, a dobře se nám na ní nejen pluje, ale také žije. Velikost a uspořádání sociálního zařízení se sprchou svou velkorysostí příjemně překvapí každého, kdo poprvé vleze na palubu. Původní místo zadní kajuty zabral vestavěný motor a na pravoboku tak vznikl relativně velký prostor, který využíváme jako úložný. Na lodi je instalovaný robustní nerezový radarový oblouk, do něhož je ukotven zadní stěh a je na něm ještě lože pro stěžeň, pokud bychom ho potřebovali v nějakém jachtařském revíru pomocí mrtvého muže složit. Bimini je kromě své vlastní konstrukce připevněné na radarový oblouk. Letos v zimě jsem objevil za perfektní peníze záchranný ostrůvek pro čtyři osoby, takže jsme hned v rámci jarních prací vytvořili jeho upevnění na zadní koš.

V době uveřejnění tohoto květnového vydání My Boat už jsme dva týdny zase v Německu na vodě. Letos plánujeme opustit německé vody a vydat se buď na dánský Bornholm, nebo na malebný ostrov Møn a do jeho okolí. Kam vyplujeme nejdřív, to záleží jen na tom, jak bude v tu chvíli foukat.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Maxi 1200

Představujeme | Petr Láska
title

Jeanneau Sun Fast 3600 v angličtině

Videoprohlídka | Petr Láska
Tabletový magazín MyBoat
Stahujte ZDARMA, čtěte offline!
AppStore Google Play