Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nejen pro radost, ale i pro bezpečnost

Na začátku tohoto vydání jsme v rubrice Moje loď představili Phobos 27, do kterého si majitel nechal zabudovat motor Solé Diesel MINI-17.

 

Pokud provozujete loď na vnitrozemských vodách, pak se dá říci, že závěsný motor nejen stačí, ale je i jednoznačnou výhodou pro svou snadnou údržbu a zazimování. Navíc v lodi na místě, kde normálně bývá vestavěný motor, má posádka spoustu dalších úložných prostor.

Když se ale chcete s lodí vydat na moře, stává se vestavěný motor nejen prvkem komfortního ovládání lodě, ale jako skipper máte v ruce další sílu, která může přispět k bezpečnosti plavby a manévrování v přístavech za těžších podmínek. Když se zvednou vlny a vítr a v další plavbě vám nezbývá nic jiného než jít proti větru, pak je vestavěný motor důležitým bezpečnostním prvkem.

Naprosto stejně uvažoval majitel představené lodě Phobos 27, a protože se rozhodl provozovat loď na Baltu, investoval do vestavby motoru. Motor španělské firmy Solé Diesel dodávala společnost BEL, která má v nabídce ještě známé motory Perkins (85–300 HP) a vestavbu provedl Lodní Servis Linhart. Španělé marinizují především japonské motory Mitsubishi (16–95 HP) a dále Deutz (160–270 HP) a Nissan (100 HP). Firma Solé je rodinná strojírenská firma založená již v 2. polovině 19. století a od 60. let 20. století se specializuje na marinizaci motorů – v 70. letech 20. století upravovala i motory Perkins. Kromě toho dodává širokou paletu příslušenství spojeného se zástavbou motorů (hřídelová vedení, ložiska, spojky, lodní šrouby, komponenty chladicích a výfukových okruhů a různé další „drobnosti“), včetně přístrojového a ovládacího panelu ve dvou verzích.

Model Solé Diesel MINI-17 tedy našel místo pod schody polské plachetnice a svým výkonem bohatě vyhoví osmimetrové lodi se základní suchou hmotností 2300 kg. Největší předností tohoto agregátu, jehož základem je motor Mitsubishi, je i při pouhých dvou válcích a zdvihovém objemu 635 cm3 jeho kultivovanost chodu a obdivuhodná ekonomika provozu. Cena motoru se odvíjí podle toho, s jakou převodovkou je v lodi kombinován. Základní cena s převodovkou TMC-40P R.2,00 činí 141 660 korun bez DPH, nejdražší je potom verze se Saildrivem EA SPROP 60 S.DRIVE R.2,14, když zájemce musí zaplatit 214 740 Kč bez DPH.

 

Technické údaje MINI-17

Výrobce motoru          Mitsubishi

Typ      naftový, čtyřdobý

Válce   2 v řadě

Plnění  atmosférické

Vrtání x zdvih 76 x 70 mm

Objem 635 cm3

Kompresní poměr       23:1

Výkon dle ISO 3046/1            16 k (11,8 kW)

Max. otáčky    3600 1/min

Vstřikování paliva       nepřímé

Alternátor        12 V/75 A

Maximální povolený sklon      25° trvale/30° nárazově

Hmotnost        98 kg

Certifikace       EU RCD, BSO II, EPA TIER III

www.bel.cz, www.solediesel.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Bunda Helly Hansen

Technické novinky | Redakce MyBoat
title

Frísko na plachetnici

Plavba | Petr Láska