Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Z jiného soudku

Je vždy vítanou příležitostí, když lze vyplout s lodí, která snese všechny možné přídomky, jenom ne přídomek „tuctová“. Je stejně tak zajímavé spočinout na palubě závoďáku, jako vstoupit na palubu majestátu, který nese označení Moody 45 DS.

 

Plachetnice Moody byly vždy svým způsobem originální, a to zejména před tím, než se tato značka stala součástí Hanse Group. Tato lodě zcela určitě polarizovaly jachtařskou veřejnost, protože Moody i přes svou nespornou kvalitu a vysokou užitnou hodnotu byly vždy designérsky poněkud své. Když se tato tradiční anglická značka stala součástí německé skupiny, byly z mnoha stran slyšet skeptické hlasy, že tím skončila jedna nesmrtelná éra jedné tradiční loděnice. Těžko říci, do jaké míry se tyto obavy naplnily. Myslím si, že opak je pravdou. Bez intervence Hanse Group by loděnice Moody byla nejspíš už mrtvá. A bez investic Hanse Group by se asi těžko dále rozvíjela.

Současné aktivity loděnice lze kvitovat s povděkem, protože otevřely novou etapu historie této značky. Namísto toho, aby sklouzla do konvenční šedi, jak tomu často je u fúzí, které chtějí těžit pouze z historicky silného obchodního jména, vykročily lodě Moody jak designérsky, tak i kvalitativně opět svou cestou. V současnosti jsou v nabídce čtyři modely, dvojice 41 a 45 s klasickým uspořádáním a zadním kokpitem a dvojice decksalonů 45 DS a 54 DS. Právě menší 45 DS spočinul na hladině Baltu, abychom mohli, samozřejmě nejen my sami, absolvovat testovací plavbu. Moody 45 DS je jedinečný koncept, který vzbudí pozornost už ve chvíli, kdy stojí vyvázán k molu. Délka 45 stop není ve světě plachetnic ničím výjimečným a když jdete po molu maríny, tvoří tyto lodě přirozený špalír. Mezi nimi však Moody 45 DS budí zaslouženou pozornost. Nejprve samozřejmě svým proskleným salonem.

Není to však jen velikost nástavby, co budí zaslouženou pozornost, ostatní lze pochopit až ve chvíli, kdy vstoupíte na palubu. Hovořit o velkorysém prostoru mi přijde stejně zbytečné, jako dnes tvrdit, že Země se točí. Tak tedy, kokpit lze rozdělit na dvě části. První vyvýšená část, na kterou vstoupíte ze sklápěcího „badeplata“, slouží výhradně pro pohyb posádky, která loď za plavby ovládá. Za každým kormidelním kolem je pohodlné sezení pro dvě osoby a stále ještě zbývá spousta prostoru pro pohyb kolem kormidel a vinšen. Z řídicích pozic se nyní snížíme do obrovského kokpitu, který už je v jedné rovině s podlahou salonu. Na obou stranách je nadbytek prostoru k sezení a spolucestující posádku nikdo neruší nervózním pobíháním a prací s výtahy a otěžemi. Když otevřete jakoukoliv bakistu na obou bocích lodě, ustrnete úžasem. Když do ní vleze dospělý chlap, aby tam cokoliv uložil nebo vyzdvihl, lze jí klidně i zavřít, aniž byste mu ublížili. Pochozí plochy po palubě jsou na obou bocích nejen dostatečně široké, ale pocit bezpečí dodává i zvýšený bok a pevné nerezové zábradlí, o které se můžete opřít celou vahou. Žádná lanka, napnutá mezi nejistě stojící sloupky, jak je obvyklé u masových produktů. Stejně tak jsou robustní madla na střeše nástavby. Když chodíte po palubě, máte rozhodně pocit o třídu větší lodě, než tomu ve skutečnosti je.

Salon s kuchyní a kormidelním stanovištěm, kde bylo možné v případě testované lodě ovládat pouze autopilota, nenechá žádná přání posádky otevřená. Už na použitých materiálech a jejich zpracování vidíte, že jste se ocitli v jiném světě. Když sejdete po schodech do podpalubí, nepřestanete vycházet z údivu, kolik prostoru je vám k dispozici. Majitelská přední kajuta s vlastním sociálním zařízením na vás dýchne luxusem. Na obou bocích jsou pak dvě kajuty pro hosty. Ta na levoboku nabízí více prostoru a velké dvoulůžko. Na úkor druhého sociálního zařízení je potom kajuta hostů na pravoboku menší, nicméně stále pro dva dospělé dostatečně komfortní. Kombinace světlé podlahy, mahagonového dřeva a šedého čalounění přesně zapadla do mého vkusu. V nabídce je ale tolik kombinací od světlé po tmavou, včetně kombinací barvy gelcoatu a týku, že asi nebudou existovat dvě stejné lodě.

Opuštění místa v přístavu, kde nebylo prostoru pro manévrování nazbyt, proběhlo naprosto hladce. Hmotnost lodě a její reakce na kormidlo, propeler a příďový pomocný propeler vytvářejí předpoklady pro klidné reakce lodě na povely kormidelníka. Je však třeba počítat s určitou setrvačností. Pocity bych přirovnal k manévrování s těžkou železnou holandskou lodí, kdy neztratíte jistotu z jejího naprosto přesného ovládání. Až by se na první dojem dalo říci, že pod plachtami to bude sice komfortní, ale neohrabaná obluda. Ale není to pravda. Tvar trupu a koncepce oplachtění jsou ve vyvážené proporci a radost z plavby pod plachtami se dá srovnávat s výrazně subtilnějšími plavidly. V době testu foukal severní vítr o rychlosti přibližně 17-20 uzlů, který zvedl vlny v průměru okolo jednoho metru s tím, že některé mohly být o něco vyšší, třeba o půl metru a některé naopak ne. Na stoupačce 60 stupňů na zdánlivý vítr se pohybovala rychlost lodi v závislosti na vlnách a poryvech větru mezi 8 a 9 uzly. Směrová stabilita byla po vyvážení plachet vynikající a síly na kormidle minimální, bylo pouze nutné lehce dorovnávat odchylky, které způsobovaly vlny a poryvy větru. Pro cestující posádku byla i plavba proti větru dostatečně komfortní a určitě tomu přispěla i skutečnost uzavřeného kokpitu, chráněného nástavbou před přímou silou větru. Na zadoboční kurs, kdy Moody 45 DS surfovala s vlnami, se její rychlost v podstatě nezměnila a plavba byla klidná. Část posádky trávila čas v salonu a nic nerušilo jejich společenskou konverzaci.

Moody 45 DS je jedinečným konceptem, který nabídne nečekaný životní prostor při zachování trošky sportovních plavebních vlastností tomu, kdo prostě rád plachtí a rád si hraje s nastavením plachet. Určitě se Moody 45 DS za plavby nechová tak usedle, jako vypadá vyvázaná k molu. Zcela určitě pak nenadchne každého, ale to je právě na její existenci to hezké, protože ani ona není určená pro každého, a to nejen svou cenou. V mých očích je alternativou ke katamaránům. Kdo hledá vnitřní prostor dvoutrupé lodě a přitom by nemohl žít pod plachtami bez náklonu, tak ten je u Moody 45 DS na správné adrese.

 

Technické údaje

Celková délka    13,72 m

Délka na vodorysce         12,93 m

Šířka       4,57 m

Ponor    1,99/na přání 1,65 m

Suchá hmotnost                14 000 kg

Balast   4300 kg

Motor    Volvo-Penta D3-110 78kW/107 k

Nádrž na vodu   800 l

Nádrž na palivo                  600 l

Výška stěžně nad hladinou          21,80 m

Hlavní plachta  62,00 m2

Samopřehazovací kosatka           36,00 m2

Kategorie plavby CE        A oceán

Design  Dixon Yacht Design/Watervision

Interiér                  Design Unlimited

Cena      364 000 euro bez DPH

www.tpscentrum.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Hartley 16 T.S.

Moje loď | Petr Čížek
title

Beneteau Gran Turismo 46

Představujeme | Petr Láska
Tabletový magazín MyBoat
Stahujte ZDARMA, čtěte offline!
AppStore Google Play