Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Nejen z rozumu

Každé naše rozhodnutí ovlivňují dva základní faktory. Ten rozumový (racionální) definuje, co skutečně potřebujeme. Ten emotivní staví vše na hlavu a definuje to, co chceme. A prožívat denně při každém rozhodování ten boj rozumu s emocemi, může být někdy zábavné a někdy únavné.

 

Hledat loď, která by bezezbytku splnila vše, co velí rozum a současně nevyvolala tvrdý souboj s emocemi, bych si troufal nazvat utopií. Setkal jsem se v Holandsku s lodí, která se jmenovala Utopia, a zbytek dne jsem přemýšlel o tom, co mohlo někoho vést k tomu, že dal lodi takové jméno. Nicméně jméno Utopia je méně, než skutečná utopie. A o té jsem v případě souboje rozumu s emocemi přesvědčený.

Nedávno jsem psal test Phobosu 21, jehož délka trupu je 6,18 m. Testovaný Phobos 19 má délku trupu 5,85 m. Rozdíl tedy představuje teoreticky jednu stopu, prakticky skoro nic a při pohledu na obě lodě propastný rozdíl. Umím si potom dobře představit, když někomu řeknu, že mám šestimetrovou loď, co všechno si dotyčný může pod tím sdělením představit. Phobos 19 tedy představuje vůči modelu 21 protipól toho, co lze na této délce vytvořit. Na palubě „devatenáctky“ nenajdete ani splachovací toaletu, ani kuchyni, na které by se dalo normálně vařit. V jejím interiéru se nepostavíte, ale vklouznete hlavní luknou po čtyřech dovnitř. Z tohoto pohledu by bylo velmi těžké hledat důvody, ro které bych si měl Phobos 19 koupit. A přece zde takové důvody jsou. Minimálně v mé mysli a v mých očích.

Phobos 19 je v mých očích jednoznačně hezčí lodí, protože při téměř stejné délce nabízí výrazně pohlednější proporci délky a výšky nástavby. A to není málo, protože neznám nikoho, kdo by si koupil loď, která by se mu nelíbila. Neříkám tím, že je jedna ze jmenovaných lodí ošklivá a druhá hezká. Říkám tím, že jsou zde dvě skupiny potenciálních zákazníků, jedněm se bude líbit Phobos 21 a druhým Phobos 19. To bych řekl je primární členění, abychom se dobře pochopili, o jaké lodi hovořím. A pak tady můžou být jachtaři, kterým se více líbí nižší loď, ale chyběl by jim splachovací záchod. Tak právě tito jedinci si musí vybojovat ten svůj vnitřní boj, o kterém jsem hovořil na začátku článku.

V předchozím článku píše Viktor Brejcha o trailersailerech. Přesně tam bych zařadil Phobos 19. Je to pohledná, malá, lehká a dobře transportovatelná loď, kterou odvezete kamkoliv a sám ji také nastrojíte. Objednáte si třeba na břehu Lago di Garda útulný apartmán a budete denně vyrážet z pohodlí prozatímního domova na krátké nebo celodenní vyjížďky. A když na to přijde a budete příliš daleko, abyste se v noci v křeči vraceli k apartmánu, tak na palubě této lodi bez obav a pohodlně přespíte. Uvaříte si kávu, ohřejete polotovar a z přenosné lednice vyndáte jogurt nebo chlazené pivo. No, možná radši to pivo. Pro delší než dvoudenní vyjížďky, zejména s trochu rozmazlenou partnerkou, by to fakt asi nebylo. Existuje však v Evropě nespočetně vnitrozemských vod, které můžete s Phobosem 19 poznat. Celková hmotnost lodi je 720 kilogramů, když k tomu přičteme 300 kg lehkého jednoosého přívěsu, tak je patrné, že takovou loď můžete táhnout skoro za každým automobilem.

Přestože výrobce udává počet lůžek 4+1 a maximální počet osob na palubě 5, neumím si představit, že bych něco takového chtěl. Tyto počty nejsou pochopitelně vycucané z prstu a samozřejmě odpovídají realitě. Neumím si však představit, že bych na takové lodi spal s dalšími čtyřmi lidmi. Umím si zcela konkrétně představit, že bychom přes den ve čtyřech pluli, to ano. A mohlo by to být docela i zábavné, protože v kokpitu je pro čtyři osoby místa více než dost. Co se týká zpracování a použitých materiálů, splňuje Phobos 19 stejné kvalitativní standardy jako jeho větší sourozenci a lze s klidným svědomím říci, že všechny produkty této loděnice patří kvalitativně k tomu lepšímu, co polský jachtařský průmysl nabízí.

Takeláž je jednoduchá, kdokoliv je schopen si jí po spuštění lodě na vodu nastrojit sám a jednoduchá je také ovladatelnost lodě. Plavební výkony lodě jsou překvapivé a jde o velmi zábavnou činnost, kterou bez problémů zvládne i jeden pár rukou. Plánovat s Phobosem 19 nějaké větší přeplavby (i přes velká jezera) by se mohlo při náhlé změně počasí stát dobrodružným, nikoliv při dodržení všech zásad nebezpečným. Je proto na větších vodách velmi důležité věnovat pozornost předpovědi počasí a upravovat podle toho plán výletů, pak bude Phobos 19 přinášet jen radost. Velmi široký je také výčet příplatkové výbavy a záleží na potřebách každého, co na jeho lodi nesmí chybět.

 

 

Technické údaje

Délka trupu   5,85 m

Šířka   2,44 m

Ponor  0,23 - 1,20 m

Výška stěžně (od vodorysky)           8,70 m

Celková hmotnost     720 kg

Výtlak 1000 kg

Balast  180 kg

Hmotnost ploutve     60 kg

Výška v kajutě           1,40 m

Plocha plachet           18,00 m2

Počet lůžek     4+1

Posádka          max. 5 osob

Výkon přívěsného motoru   2 - 5 k

Cena   383 990 Kč, včetně DPH (bez motoru)

www.lodni-servis-linhart.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Rekonštrukcia SunStar 18 1.díl

Moje loď | Miroslav Pavlinský
title

Odsolovací zařízení

Technika | Tomáš Kůdela