Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Jako cikáni

Trailersailer – slovo, které ještě zhruba před nějakými deseti lety znali pouze někteří kutilové, kteří se rozhodli si postavit vlastní loď. Označení, které do jisté míry změnilo pohled na jachting ve vnitrozemí a odstartovalo úspěch některých značek.

 

Co to je vlastně trailersailer ?

Někteří ze čtenářů si asi právě říkají, jak můžu říct, že trailersailer je novinka posledních deseti let. Vždyť vždy v historii se vyráběly malé lodě. Ovšem ne vždy tyto lodě splňovaly charakter trailerů. Co to tedy vlastně trailersailer je? Jedná se o loď, kterou lze bez většího finančního a manipulačního zatížení libovolně převážet mezi vodními plochami po silnici. Tedy taková, loď, kterou si ideálně sami bez jeřábu spustíme na vodu, postavíme stěžeň, nastrojíme a můžeme plout. Při vytahování z vody všechny akce opět provedeme bez pomoci, ideálně v malém počtu účastníků a loď odvezeme. Takováto loď dává jejím majitelům neomezené možnosti. Dovoluje jim pořídit si loď na zdejší přehrady a jezera a v případě, že zatouží po cizích vodách, nebrání jim přesunout se spolu s jejich lodí. Tyto lodě jsou takové chatky na našich vodách. Jejich vybavení může být jak spartánské, tak pojato velmi velkoryse. Vše vždy záleží na peněžence majitele. Nejlevnější nové trailersailery nalezneme za polskými hranicemi, kde jedna z nejlevnějších lodí stojí 10 000 EUR (bez daně), ale nalezneme také případy, kdy francouzské trailery mohou přijít i na trojnásobek ceny zmíněné nejlevnější lodě.

Každý specifický typ lodě má své klady a zápory. V případě trailerů je nepochybně kladem jejich mobilita a skladnost. Mezi zápory ovšem pak patří jejich omezené vnitřní prostory nebo i dříve zmíněná velikost v některých jachtařských oblastech. Dalším faktorem je tvar trupu, který se nese spolu s duchem celé lodě. Většina vyráběných trailerů má plné tvary právě s cílem poskytnout ubytování co největšímu počtu osob. To na jednu stranu snižuje kvalitu jízdních vlastností, na druhou stranu nabízí větší prostor a například také oddělenou toaletu či velkorysejší kuchyňský kout.

 

Jedním z hlavních faktorů, který do jisté míry omezuje tyto lodě je šířka. Maximální povolená šířka pro přepravu na evropských komunikacích je 2,5 metru. Ač se tento faktor nemusí každému zdát jako limitující, při dnešní tendenci spíše skluzného způsobu plavby je nevýhodou. Sice se na trhu můžeme setkat s loděmi, které o sobě tvrdí, že spadají do kategorie trailersailerů i se šířkou 3 metry, ovšem k takovýmto lodím je následně potřeba dokupovat velmi složité a finančně náročné přívěsy s naklápěcím mechanizmem. Dalším typickým znakem pro trailery, který je spojený s jejich snadným spouštěním a vytahováním z vody, je kýl. Zatímco lodě, označované jako daysailery, jsou lodě, jejichž velikosti ani tvar nemusí mít omezení, trailery z tohoto důvodu mají zatahovací nebo zasunovací kýly. Nejčastější variantou je zasunovací kýlová ploutev, která je vyrobená z oceli kvůli posunutí celkového těžiště lodě co nejníže. Výhodou je, že skříň kýlu se s celým mechanizmem schová do stolku salónu a již nijak nezasahují do interiéru.

 

Jak to bývá u všech kategorií lodí, i trailersailery najdeme v různých podobách. Mezi nejčastější navrhované lodě v tomto segmentu určitě patří turistické trailery. Na tomto segmentu lodí většina dnes velkých loděnic vybudovala své jméno. Ať už to je v Čechách rozšířenější Phobos, Maxus nebo Viko, všechny loděnice se mohou pyšnit novými modely každý druhý rok, novinkami ve výrobě, technologii i designu. Polské loděnice patří bezpochyby mezi největší producenty lodí této kategorie. Dokazuje to plno dalších značek a jmen: Sasanka, Sportina, Tango, Phobos, Antila, Varianta a další.

Mezi loděnice, které se poslední léta ukazují na trhu, patří například Maree Haute. Francouzská loděnice se inspirovala loděmi Class Mini a začala v tomto duchu lodě navrhovat. Jejich první model byl Django 6.70. Velmi povedená loď, s velmi dobrými jízdními výsledky a pohodlím pro posádku. Mezi další kategorie můžeme zahrnout závodně laděné trailery (Café 24, T-boat) nebo vícetrupé lodě (Farrier trimarans). Ty jsou však už o něco dražší a nebo natolik pro své poslání specifické, že se nedotýkají širší jachtařské veřejnosti.

Velmi významným znakem trailersailerů jsou samotní jachtaři. Ti se dnes po celém světě shlukují do kamenných či virtuálních yachtklubů, kde si vyměňují své znalosti a zkušenosti. Majitel traileru je většinou hlava rodiny, která se téměř každý víkend vydává na výlety se svojí lodí po okolí.

Trailer je loď určená spíše na krátké výlety. Ideální doba pro komfortní strávení času na lodi bývá od jednoho víkendu až po celý týden. Trailery nalezneme jak uzpůsobené a navrhnuté spíše pro jezera (Esse Sailboats), tak pro přímořskou plavbu (Djangoo) nebo německé JK 28, které se snaží zaujmout jezerní klientelu, podobnou rozšířené skupině uživatelů H-Boatu. Trailery se během stání dobře cítí přímo v marínách, kde se mohou shlukovat do větších skupin, respektive spolků. Jsou tak chráněni proti nepříznivému počasí, které pro tyto malé lodě může být nebezpečným faktorem.

Rozhodnout se vlastnit trailersailer je něco jako rozhodnout se pořídit si veterána nebo chatu na Šumavě. Do jisté míry musíte udělat v mnoha ohledech kompromisy, ale pokud je jste ochotni přijmout, během každé plavby vám taková loď vykouzlí úsměv na tváři.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Phobos 19

Test | Petr Láska
title

Rekonštrukcia SunStar 18 1.díl

Moje loď | Miroslav Pavlinský
Tabletový magazín MyBoat
Stahujte ZDARMA, čtěte offline!
AppStore Google Play