Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

To nám holka pěkně vyrostla

Green Bente má ve svém názvu zelenou barvu, protože většina materiálů na její stavbu vyrostla. Navíc rostliny dostaly jedinečný vzhled, za který je však nutné odpovídajícím způsobem zaplatit.

 

Na poslední výstavě Hanseboot Hamburg byla opět po roce vidět plachetnice Green Bente 24, tentokrát však ve skutečné velikosti. Nicméně, Green Bente je spíše tmavě hnědá. Místo skleněných vláken a pěnového jádra jsou tyto lodě dodávány s trupem ze lněných vláken a korku, z rostlin, které kdysi měly zelené listy. Sendvičový materiál trupu a paluby je laminován s pryskyřicí na bázi lněného oleje. Takže 90 procent stavebních materiálů je vyrobeno z obnovitelných zdrojů. K tomu pak přidejte větší podíl uhlíkových kompozitů, které zajišťují potřebnou pevnost a máte hotovo. Pro další zpracování přírodních materiálů pak není potřeba spotřebovat tolik energie, jako pro výrobu skleněných vláken.

Green Bente 24 ve všem odpovídá svému konvenčnímu vzoru, jen materiály, z nichž je vyrobená, jsou jiné. To znamená, že laminát je vytvořen z tkané rohože lnu, sendvičové jádro je z 15 milimetrů tlustého portugalském korku. Podle Friedricha Deimanna, spolupracovníka loděnice a vynálezce tohoto materiálu, to má i tu výhodu, že materiál trupu neabsorbuje vodu, čímž nehrozí zničení osmózou. Epoxidové jádro s obsahem lněného oleje je vytvářeno vakuovou infuzí. Green Bente nemá větší hmotnost než konvenční laminátová předloha a je naprosto stejně stabilní. Na vystaveném prototypu bylo zajímavé pozorovat vnější úpravu bez probarveného gelcoatu. Všechny kladené vrstvy jsou viditelné přes vrchní bezbarvou úpravu. Každé jednotlivé vlákno nebo vrstva jsou dobře viditelné. Dalo by se nadneseně říci, že Green Bente působí tak, jako by si ho někdo „uháčkoval“ sám. Tento výjimečný vzhled však má také svou cenu, kterou musí loděnice zaplatit při výrobě trupu. Protože je vše dobře viditelné, musí věnovat každé pracovní operaci mimořádnou pozornost a bez nejvyšší úrovně zpracování by vše vyšlo vniveč. Každý šlendrián by byl viditelný a nic by ho před zrakem budoucího majitele nepřikrylo. Tato manuální pracovní náročnost pak zvedá cenu. Za základní cenu dostává zákazník trup s gelcoatem, za viditelné kladení nosných vrstev trupu je nutné připlatit.

Základní cena GreenBente 24 je octivých 68 000 eur. Pokud si zákazník přeje provedení s viditelnou konstrukcí trupu, musí zaplatit 75 000 eur. Obě ceny jsou samozřejmě podle německých zákonů uváděné včetně DPH. Majitel v Hamburku vystaveného kusu však byl výrazně náročnější a objednal si jak zvedací kýl s ponorem 1,60 metru, tak i takeláž do vnitřních vod se sklopným stěžněm, korkem obloženou palubu, vysouvací čelen pro genaker a kompletní čalounění interiéru. Takto vybavená loď potom přišla na 132 000 eur, což za 24stopou loď je dost. Za svůj vztah k životnímu prostředí je však dnes nezbytné ve všech oblastech lidské činnosti pořádně zaplatit.

Green Bente 24 je však i v základním provedení dvakrát tak dražší, než nejlevnější konvenční provedení.

 

Technické údaje

Celková délka            7,55 m

Délka na vodorysce   7,15 m

Šířka   2,75 m

Ponor standard         1,45 m

Ponor za příplatek    1,80 m

Výška stěžně  11,15 m

Suchá hmotnost        1400 kg

Balast  43 %

Hlavní plachta           20,80 m2

Kosatka          12,30 m2

Genaker          55,00 m2

Parasail          63,00 m2

Kategorie plavby CE C

Design            judel/vrolijk & co

Cena vč. DPH 68 000 eur

http://www.bente24.com

 

 

Video

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Torqeedo vyhrálo

Co se děje | Petr Láska
title

Z Chorvatska do Řecka se Sandy 3

Plavba | Kateřina Medřická