Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Lodní velmoc

Polsko se po rozloučení s komunistickým režimem začalo pomalu stávat loďařskou velmocí. Vznikala spousta nových loděnic, z nichž ne všechny nabídly odpovídající kvalitu a ne všechny ustály různá ekonomická zemětřesení. Ty loděnice, které přežily dodnes, nabízejí nesporně kvalitní a k prodejní ceně vyvážené produkty.

 

Jednou z nich je loděnice Dalpol, kterou na českém trhu zastupuje firma Lodní servis Linhart se sídlem v obci Krámy nedaleko Slapské přehrady. Loděnici jako takovou možná znát nebudete, ale její produkty jistě ano. Vyrábí lodě pod obchodním názvem Phobos, kterých na českých vodách nejezdí málo.

Historie loděnice se začala psát v roce 1998. Na počátku byly vyráběny lodě na objednávku zákazníka, anebo se prováděly renovace již existujících lodí. Tato první fáze trvala tři roky a během ní se loděnice stále učila. Vychovávala nové techniky a sbírala zkušenosti, aby nakonec dospěla k rozhodnutí, že začne stavět svoje vlastní jachty.

V roce 2001 představitelé loděnice koupili formu Focusu 690 a spojili se s konstruktérem Dr. Ing. Jerzym Pieśniewskim, který měl za sebou nejen již několik úspěšných návrhů, ale byl pro svou aktivní účast v regatách také známou osobností. V následujících letech loděnice sbírala další zkušenosti zejména díky kontaktům se zákazníky Focusu 690 a s dalšími potenciálními zákazníky. Přitom se ukázalo, že Focus je i přes své vynikající plavební schopnosti a dispozice rekreační lodě jak pro volný čas, tak i pro účast v regatách pro většinu náročných zákazníků poněkud malý. Loděnice tak byla donucena trhem, aby na základech zkušeností s Focusem začala vyvíjet novou větší loď.

Tak se vlastně na trhu objevil v roce 2005 Phobos 24, který měl prodloužený trup na vodorysce, čímž získal ve srovnání s předchůdcem lepší nautické vlastnosti. Díky vyšší nástavbě a přepracovanému tvaru paluby získali uživatelé více prostoru k životu a zlepšila se také ergonomie. Ve velmi krátké době po uvedení se dostavilo pozitivní uznání trhu, který loď přijal nejen v privátní sféře, ale také jako produkt pro charterový segment a pro firmy, jež provádějí výcvik. Na výstavě v polské Lodži byl Phobos 24 dva roky po sobě (2005 a 2006) vyznamenán, což potvrzuje správnou volbu konstrukce lodě.

V roce 2006 přichází na svět další projekt, který nese označení Jumper 19. Tato loď je koncipována pro maximálně čtyři osoby na vyjížďky ve volném čase. Vyznavače spartánské turistiky jistě také uspokojí. Díky svým malým rozměrům má ale jiné přednosti, dostane se do míst, o kterých si musí velké lodě jen nechat snít. Také díky nízké hmotnosti je Jumper 19 velmi snadno přepravitelný za osobním autem.

Další premiéra na sebe nenechala dlouho čekat a v polovině října 2007 se veřejnosti představil Phobos 29, skutečně komfortní a velká loď, která nabídla náročným zákazníkům kromě rychlosti i dostatek pohodlí. Vedle uznání privátní klientely nalézá Phobos 29 své místo také ve flotilách charterových firem.

Trvalo přibližně dva roky a Dalpol představil v roce 2010 další jachtu, Phobos 25, která překvapila především novým standardem zpracování použitých materiálů a využitím vnitřního prostoru. Následující rok přichází další prostorové překvapení v podobě Phobosu 21. Nabízí takovou užitnou hodnotu, kterou by nikdo na délce málo přes 6,5 metru nečekal. Phobos 21 nese všechny úspěšné designérské prvky modelu 25 a překvapuje také cenou, jež u nás v Čechách činí 527 990 Kč, včetně DPH.

S příchodem roku 2013 se v modelové nabídce objevují další dvě lodě, Phobos 22, jehož cena včetně DPH je v Čechách pod hranicí 500 000 Kč, a Phobos 27, který technicky vychází z modelu Phobos 25.

Výrobní program Loděnice Dalpol dokonale reflektuje potřeby trhů, jako je kromě domácího Polska anebo Německa také Česká republika. Země, jež mají dostatek vnitřních vod a dostatek nadšených a ekonomicky uvažujících jachtařů. Možnost volit mezi sklopným nebo pevným kýlem pak otevírá prostor i pro ty jachtaře, kteří si chtějí příležitostně svou jachtu převézt někam na moře.

Velká část jachtařské veřejnosti možná neví, že Polsko si získalo kvalitou práce takové renomé, že významné loděnice světového formátu zavírají své továrny a přesouvají výrobu do Polska. A tak je již dnes na trhu řada francouzských, německých či amerických lodí, které se zrodily v Polsku.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Bénéteau Océanis 35

Představujeme | Boris Dacko
title

Hanse 385

Test | Petr Láska
Tabletový magazín MyBoat
Stahujte ZDARMA, čtěte offline!
AppStore Google Play