Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Před šestnácti lety se začala psát historie katamaranu Lagoon 380. Nastoupil na trh v době obrovského hladu po vícetrupých turistických lodích v teplých dovolenkových lokalitách a od jeho představení byla na dva roky dopředu vyprodaná výrobní kapacita, když se od září 1999 do konce roku 2000 předalo zákazníkům více než 130 exemplářů.

Dalo by se říci, že taková situace by byla dnes snem každé loděnice, ale nebyla by to pravda. Je velmi těžké koukat se na zákazníka, který touží po vašem výrobku, a vy mu ho nejste schopni dodat v době jeho nadšení. V tu chvíli se brutálně devalvují prožitky z koupě čehokoliv, čím si chceme udělat radost. Na tomto místě je nutné říci, že převážná část zákazníků na Lagoon 380 byly charterové společnosti, ty však nebrečely nad nesplněným snem, ale nad ušlým výdělkem. Z modelu Lagoon 380 se stala postupně legenda, které se dodnes vyrobilo více jak 700 kusů. Je to živoucí důkaz toho, že ne všechny modely lodí se musí bezpodmínečně zdokonalovat, aby byly dlouhodobě úspěšné.

A tak na všech aktuálních prezentačních materiálech loděnice najdete dodnes na první pozici jako nejmenší model značky právě 380, který se nabízí v tříkajutovém, resp. čtyřkajutovém provedení. Všechny současné katamarany Lagoon nesou podpis VPLP (Van Peteghem Lauriot Prévost), jedné z nejúspěšnějších firem v oblasti nautické architektury katamaranů.

Dobré produkty si ve světě jachtingu drží svou cenu a zájem veřejnosti bez ohledu na stáří. Už jsem se potkal na moři s mnoha českými jachtaři, kteří nevyhledávají novinky a jezdí řadu let na stejnou loď, protože ji mají rádi. Přiznám se, že to se mi moc líbí, a chovám se na charterovém trhu podobně. Přestože jsem se zatím nestal nesoudným příznivcem vícetrupých lodí, Lagoon 380 na mne dýchl podobnou atmosférou nesmrtelnosti.

Měl jsem možnost testovat loď právě z roku 2003, který v roce 2001 připadal natěšeným zákazníkům jako nekonečně daleko. Testovaná loď prošla v roce 2013 rozsáhlou modernizací, a tak bych po vstupu na její palubu jen těžko hledal jakékoliv stopy po jejím užívání. Přestože design interiéru zůstal daleko vzadu za dnešními módními trendy, vytvářel právě svým konzervativním pojetím velmi příjemnou nostalgickou atmosféru. Neběhal jsem po palubě s metrem, protože by to bylo zbytečné. Údaj v centimetrech v některých případech nevypoví o skutečné užitné hodnotě lodi. A právě to je případ Lagoonu 380, který svou architekturou nabízí daleko víc prostoru, než byste čekali od lodě o délce 38 stop. Testovaná loď byla totiž v šestikajutové konfiguraci. Třetí plovák s dalšími dvěma kajutami byste hledali zbytečně, protože před oběma předními kajutami jsou v přídéích ještě malé jednolůžkové kajuty, do nichž musí spáč vlézt přes luknu. Reálně je tak na palubě testované lodi deset plnohodnotných lůžek bez toho, že by někdo musel spát v salónu nebo v kokpitu. Musím se přiznat, že deset spáčů by mi nevadilo, kdyby to byla parta singlíků, v níž se vyskytnou dva páry a vlezou si bez diskuze do zadních kajut. Nebo páry s jedním dítětem mohou obsadit obě přední kajuty v jednom plováku a ze zkušenosti lze říci, že právě dětem se tyto samotky líbí. Všechny katamarany Lagoon mají skiperské příďové kajuty přístupné pouze z paluby. Celý prostor kajuty je v podstatě druhým crashboxem, který je kompletně vodotěsný, prvním vodotěsným prostorem je úplná špička na přídi obou plováků. Kapitánské příďové kajuty ale musí mít únikový prostor, proto mají vodotěsné okno, které je ale logicky umístěné úplně dole, protože při převrácení to bude úplně nahoře.

Během dne se totiž deset lidí rozptýlí po palubě bez problémů. Někdo spočine v kajutě, někdo v salónu, někdo v kokpitu a někdo na trampolíně. Nemusel bych mít neodbytně pocit, že je nás na palubě moc, i když osobně příznivcem takového zájezdu skutečně nejsem. Ale jsou jiní, a já se na to musím dívat jejich očima. V tomto kontextu musím říci, že testovaný Lagoon 380 nabízí díky obsazení deseti osobami zajímavý poměr ceny na jednoho člena posádky. Všech deset lidí určitě najde dostatek místa u stolu. Každý plovák pak má své jedno sociální zařízení pro obě kajuty.

Lagoon 380 v době vzniku zúročil desetileté zkušenosti se stavbou turistických katamaranů dvojice Marc Van Peteghem a Vincent Lauriot-Prévost, která ve spolupráci s designérem Xavierem Fayem přivedla na trh moderní, prakticky navržený a jednoduchý katamaran. Kolmá okna salónu nejen umožňují vytvořit uvnitř prostorový zázrak, ale také zabraňují většímu zahřívání interiéru. Vedle moderního vzhledu, vnitřního prostoru, technické jednoduchosti a potažmo nízké ceny mezi konkurenty to bylo pečlivé zpracování do posledního detailu, které nastartovalo tento historický prodejní úspěch.

Pod plachtami, kdy při testu foukal vítr o rychlosti 15–20 uzlů a vlny nebyly vyšší než jeden metr, plul katamaran nejrychleji na boční vítr, přičemž ještě při stoupačce 60 stupňů na vítr neztrácel na rychlosti, která oscilovala okolo 7 uzlů. Úhel při obratu proti větru je jako u většiny katamaranů větší než u jednotrupé plachetnice a dosáhnout při obratu nižší hodnoty než 100 stupňů lze jen za cenu velké ztráty rychlosti. Na krátké a vyšší vlny reaguje Lagoon 380 citlivěji, ale s přehledem.

Kormidelní stanoviště je na této lodi pouze jedno, a to na úrovni paluby na levoboku. Sedadlo kormidelníka je pohodlné pro dvě osoby, což řada lidí považuje za výhodu, protože nemusí sedět za kormidlem bez společnosti. Zatímco kokpit se salónem jsou v jedné rovině, kormidelník si užívá poněkud vyvýšené pozice, z které má nejen dobrý přehled, ale je schopen i komunikovat s posádkou.

Některé katamarany s kormidelnou na flybridgi v podstatě kormidelníka separují od posádky, a ten si může někdy připadat jako najatý pohůnek. Jde však o to, kdo tvoří posádku. V některých případech by to mohlo být plus. V případě Lagoonu 380 je kormidelník tedy vždy součástí posádky a současně má i dobrý výhled na zadní konce plováků. Není tomu tak u všech katamaranů, a proto zejména při kotvení zádí k molu není nutné vzdálenosti jen odhadovat, ale kormidelník má naprosto jasný přehled. Vestoje pak má v zorném poli všechny čtyři rohy lodě. Ovládání lodě ve stísněných prostorách maríny je snadné díky oběma motorům. Pozice kormidla před propelerem tak, jak ji používá Lagoon, usnadňuje couvání a manévrování a při plavbě na plachty je neutrální. Pro couvání a jemné manévry lze kormidlo snadno uzamknout ve středové poloze a doladit směr použítím předního, resp. zadního chodu jednotlivých motorů. Umístění propelerů až na zadní konec plováků umožnilo osadit motory také co nejvíce dozadu, aby byly dobře přístupné zvenčí, neomezovaly vnitřní prostor a nerušily posádku hlukem a pachem. Manévrovatelnost s oběma motory v podstatě částečně eliminuje nevýhody malé plochy laterálu spolu s vysokou citlivostí na boční vítr. Každopádně konstrukce pohonu vytváří technický základ, díky kterému je zkušený kormidelník schopen bezpečně kotvit. Další konstrukční výhodou jsou v každém plováku tři oddělené sekce (přední, střední a motorová), které zabraňují pronikání vody do celého plováku. Systém ventilů a hadic potom odvede vodu, jež pronikne do lodi, k bilge pumpě v nejnižším místě. Lagoon používá systém fixních bilge pump. Tedy každá bilge má svoji fixní pumpu (automatickou s alarmem) a stejně tak je tomu i u ručních bilge pump. Uvádím to proto, že někteří výrobci používají pevně instalovanou bilge pumpu centrální (většinou v kokpitu) a pak je k dispozici dlouhá hadice, kterou si posádka dá do místa, které potřebuje odsávat. Což je docela problém pokud potřebuje odsávat z více míst, nehledě na to, že udržet hadici ve správné pozici aby brala vodu taky nemusí být snadné. Vyzdvihnout je možné také umístění a dobrou dosažitelnost ventilů, velkou schránku pro plynové tlakové lahve, dostatek místa na montáž dodatečných přístrojů, způsob větrání a osvětlení lodě.

Jednou z výhod katamaranů je zdvojení systémů - tedy máme dva nezávislé motory, každý se sám nabíjí, má svoje akumulátory, svoje ovládání plynu, svůj nouzový "zdechák" atd. V případě, že jednomu motoru vypoví službu baterie, mohu nastartovat přemostěním z druhé. Navíc má katamaran dva kormidelní listy, takže ztráta jednoho z nich neznamená úplnou ztrátu kontroly nad lodí. Také při ztrátě obou kormidel je kormidelník schopen katamaran směrově ovládat motory, tedy například přistát bezpečně k molu.

Lagoon 380 si získal oblibu nejen při nasazení v charteru, ale také u privátní klientely v tříkajutovém provedení, kdy nabídne dostatek prostoru při zachování dobré ovladatelnosti jednou osobou. Vyjmenovávat množství a objem úložných prostor by vydalo na samostatnou kapitolu. Lagoon 380 tedy dodnes oslovuje jak charterovou klientelu, tak zájemce o použitou či novou loď.

 

Technické údaje

Celková délka  11,60 m

Délka trupu     11,60 m

Délka na vodorysce     11,00 m

Šířka    6,63 m

Ponor  1,15 m

Suchá hmotnost           5900 kg

Výška stěžně nad vodou         17,30 m

Hlavní plachta 47,00 m2

Samopřehazovací kosatka       30,40 m2

Motory            2x Yanmar 13 kW/18 k, Saildrive

Nádrž na palivo           2x 200 l

Nádrž na vodu 2x 300 l

Nádrž na odpadní vodu           2x 90 l

Stojná výška    1,86–2,01 m

Kategorie plavby CE   A

Konstrukce      Van Peteghem/Prévost

www.altumare.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Klintholm

Plavba | Petr Láska
title

SIX FOR 4

Představujeme | Petr Láska