Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Větší sestra

Lodě Bente 24, resp. loděnice Bente vstoupila ve známost svým prvním a menším modelem, který se veřejnosti představil v několika provedeních. Naposledy se loděnice zviditelnila tím, že vyrobila a vystavovala model Green Bente 24, který byl vyroben z přírodních materiálů. Nyní přišla s překvapivou novinkou, s modelem Bente 39.

 

Je nepřehlédnutelné, že si loděnice bere, co se estetiky týče, vzor v malých francouzských loděnicích, které obvykle vybočují designem ze zažitých pravidel. Tento designérský postoj nelze upřít ani modelu Bente 24, ani přicházejícímu modelu Bente 39.

Snažím si představit, jaké úvahy, argumenty a jaká jednání vedla k rozhodnutí, udělat skok z 24 stop na 39 stop. V obou případech se jedná o turisticky koncipované plachetnice, přičemž menší je transportovatelnou verzí na vnitrozemské vody anebo pobřežní plavbu. Skok o 15 stop k námořní lodi si lze vysvětlit jenom tak, že smyslem každého podnikání je tvorba zisku a vedení loděnice vidí v segmentu lodí 39 stop největší potenciál obchodů. Myslím si, že toto můžeme vzít jako fakt, pokud nechceme spekulovat o zdravém rozumu tohoto rozhodnutí. Když do těchto úvah vložím trochu svého vnímání lodního světa, pak jim musím dát za pravdu. I když na vnitrozemských vodách vidíme mnoho lodí od 27 do 30 stop, které však představují v tomto prostředí již určitý luxus. Naopak lodě od 27 stop výše už můžeme potkávat na moři. Snad proto by bylo pro pochopení snadnější, kdyby druhá Bente v portfoliu loděnice byla délky cca 30 stop. Nicméně statistiky jasně prozrazují, že kategorie lodí kolem 40 stop je v reálném životě na moři nejpočetnější. Není to jen dobrými a bezpečnými plavebními vlastnostmi, ale především nároky na vnitřní prostor při delším pobytu na vodě.

Designérsky tedy Bente 39 vychází ze své menší a starší sestřičky a posádce nabídne pevný a průhledný sprayhood přes vstup do podpalubí. Dalším typickým rysem je negativně skloněná příď, zasluhující se o co nejdelší vodorysku a jako u závodních lodí široká plochá záď, která pomůže rychlostním výkonům lodě. Každopádně její tvary budou nezaměnitelné, což bude pro mnohé důvodem k jejímu pořízení. Bente 39 bude vybavená dvojicí kormidelních listů, které však ovládá jedna centrální pína. Nízká celková hmotnost a větší plocha plachet budou dalšími typickými rysy nové lodě.

„Přestože se Bente 39 tváří na první pohled jako závoďák, bude to především moderní rychlá turistická loď“, nechal se slyšet šéf loděnice, Alexander Vrolijk. První prototyp bude vznikat v zatím neznámé polské loděnici a veškeré vestavby pak budou následovat v německém Bremerhavenu. Díky předchozím projektům má Judel/Vrolijk dobré kontakty v Číně a tak se spekuluje o tom, že by se sériová produkce těchto lodí realizovala právě tam. Lze také předpokládat, že by to byla při zachování očekávané kvality jedna z mála cest ke konkurenční ceně lodě na trhu. Druhým důvodem pro takové rozhodnutí by mohla být snadnější a levnější logistika pro uspokojení potřeb asijského trhu. Možná víc vyrobených lodí by zůstalo na východě, než kolik by jich bylo potřeba dopravit k západním zákazníkům. A to dává smysl.

Prototyp by měl být představený veřejnosti na výstavě Boot Düsseldorf v lednu 2018, přičemž testovací fáze na vodě by měla následovat na jaře 2018 a první kusy by se měly k zákazníkům dostat na podzim 2018. S verzí semi-custom, která bude velmi přizpůsobitelná přáním zákazníka, se počítá nejdříve na jaře 2019.

 

Technické údaje

Celková délka            11,99 m

Šířka   4,05 m

Ponor  1,95/2,65 m

Suchá hmotnost        6500-6590 kg

Plocha plachet 95 m2

Výška stěžně nad hladinou  18,10 m

www.bente24.com

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Maxus 22 – non-stop sólo kolem světa

Co se děje | Pavel Rauner
title

Thomas Dehler

Co se děje | Petr Láska