Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Po svém

Na sklonku roku 2013 se na výstavě Hanseboot Hamburg představil další, v pořadí již třetí model značky Varianta, s označením Varianta 37. Novinka vzbudila okamžitě zájem a během výstavy byla nepřetržitě v obležení návštěvníků. Důvodem tohoto zájmu byla především mimořádně atraktivní výstavní cena 77 777 euro, která byla v dané kategorii zcela bezkonkurenční.

 

Varianta představovala ve skupině Hanse Group značku pro méně náročné zákazníky. Tento výraz však nelze brát zcela doslovně. Lodě mají velmi vyspělý design, který v případě modelu 37 vychází z trupu Hanse 370. Jedná se tedy bezpochyby o kvalitní, prostornou a v mnoha ohledech zajímavou plachetnici, pod jejímž designem je podepsána proslulá kancelář Judel/Vrolijk & Co.

Plachetnice o této velikosti za ceníkovou cenu necelých 80 000 Eur bez DPH představuje bez debaty extrémně zajímavou alternativu jak pro charterové společnosti, tak i soukromé majitele. Ostatně podobnou cenovkou se může pochlubit například Jeanneau Sun Odyssey 33i, která zájemce přijde 73 260 Eur bez DPH. Přitom je však o 1,6 m kratší (hmotnost Varianty 37 činí 6,9 t, Jeanneau váží něco přes 4,6 t). Ačkoliv jsme si tento model nemohli vyzkoušet na vlastní kůži, základní parametry a umístění v regatách naznačují, že se jedná jak o pohodlnou, tak i dostatečně výkonnou turistickou plachetnici. Při délce 11,55 m, šířce 3,75 m a hmotnosti 6,9 tuny je vyzbrojená oplachtěním o celkové ploše 77 m2. Na tom se hlavní plachta podílí 42 m2, zbytek obstarává 105 % genua. Zvolit lze samozřejmě i genaker, a to o ploše 140 m2. Na výběr jsou dvě verze podle typu kýlu. Základem je varianta s T-kýlem, ponorem 1,95 m a balastem přibližně 2300 kg. Alternativně lze volit verzi s ponorem 1,6 m a o 10 % těžším balastem.

Již na první pohled je zřejmé, že jde o elegantní plachetnici s vyváženým poměrem výšky volného boku a nástavby. Pohled na palubu, kokpit a lodní kování okamžitě odhaluje cestu, která vedla k snížení pořizovací ceny na tak extrémně nízkou úroveň. Navzdory dnešním trendům, kdy se výrobci snaží výtahová lana zakomponovat pod povrch nástavby, zde vedou tak, jako kdysi, nad nástavbou. Podobně je tomu i u otěžových vozíků genuy, které nejsou zapuštěny pod povrchem paluby. Kokpit je jednodušší, avšak prostorný a dominuje mu jedno velké kormidelní kolo (čalouněné kůží, o průměru 1300 nebo 1500 mm, případně kompozitové 1500 mm). Zbytečně byste hledali sklopné koupací plato, které je jinak dnes v tomto segmentu zcela běžné. To vše sice působí jako krok zpět, avšak nejde o nic, co by se nedalo postrádat, nebo co by alespoň mělo obtěžovat, případně vzbuzovat negativní pocity. Paluba je prostorná a pohyb po ní je zcela bezproblémový a pohodlný. Podobně je tomu tak i v kokpitu, který i přes svůj zjednodušený design pojme stejný počet osob, jako jakákoliv jiná loď tohoto segmentu.

Při pohledu do podpalubí je cesta úspor ještě zřetelnější. Interiér působí poměrně jednoduše a to zejména kvůli důslednému využití přímek a hran. Na druhou stranu toto pojetí působí v dnešní době velmi moderně. Samozřejmě kuchyň ve tvaru L nebo U zapůsobí na estetické cítění majitele asi více než pojetí Varianty 37, kdy je kuchyně podélně umístěná na pravoboku. Každopádně kuchyně splní svůj účel stejně dobře. Méně emocí bude vzbuzovat i převážně bílé provedení nábytku, které je doplněno dřevěným olištováním. Úspory jsou patrné i ze struktury látkového čalounění v salonu nebo nečalouněného stropu. Přes to všechno se v podpalubí budete cítit pohodlně a útulně. Pokud jde o úložné prostory, je jich naprostý dostatek. Počet uzavíratelných skříněk je však jednoznačně menší, než bývá v této kategorii běžné. Lůžka jsou možná o něco užší, avšak délkou přes dva metry určitě vyhoví naprosté většině. Pokud jde o toaletu, je dostatečně prostorná, nicméně sprchový kout je neoddělený. I když je design interiéru o něco jednodušší, myslím, že právě ona jednoduchost dodává celému podpalubí prostornost. Bílé provedení nábytku v kombinaci s pěti stropními a čtyřmi bočními okny dodává interiéru mimořádnou prosvětlenost.

Zmínit zaslouží pohon saildrive v kombinaci se vznětovým motorem Volvo D1-20 o výkonu 14,7 kW (20 k) a dvoulistým pevným propelerem. Nádrže na vodu disponují kapacitou 295 litrů, nádrž paliva pak pojme 155 l nafty.

Varianta 37 přišla do poměrně nabitého segmentu s poněkud jednodušším zpracováním, avšak v důležitých bodech konstrukce se držela moderní zavedené konstrukce, vycházející ze zkušeností a technologií loděnice Hanse Yachts. Jak trup, tak i paluba mají první vrstvu pod isoftalickým gelcoatem vytvořenou z vinylesterové pryskyřice, další vrstva je pak z pevného polyesteru. Loď disponuje vším, co je potřebné pro pohodlnou plavbu i pobyt na lodi.

Zcela jistě nelze říci, že by Varianta 37 byla pro loděnici prodejním trhákem. To určitě není, ale nabízí koncept, který zcela jistě předběhl svou dobu. Motivací pro koupi lodě je stejné množství jako lidských charakterů a potřeb. Do obecně nastavených měřítek současné nabídky turistických jachet Varianta 37 rozhodně nezapadla. Neměla velká černá vlepená okna přes celou nástavbu a boky, ale pouze čtyři stará dobrá okna v kovových rámech. Neměla dvojici kormidelních kol, ale pouze jedno krásné velké kolo přes celou záď. Neměla výklopnou koupací plošinu, jako většina současně nabízených lodí, ale starou stupňovitou a částečně otevřenou záď. Nechlubila se tenčí než tenkou vrstvou dýhy, která by budila dojem, že je vše ze dřeva, ale použila stejný materiál na stavbu nábytku, jen s přiznaným bílým laminem. Zjednodušeně lze říci, že Varianta 37 postrádala při stejné kvalitativní úrovni na první pohled veškerou tu lživou okázalost, kterou povrchní klientela hledá. Prostě byla upřímná a na nic si nehrála, což dnešní svět neodpouští.

Koupí použité lodě Varianta 37, která se objevuje na lodních inzertních serverech převážně s roky výroby 2014 a 2015 za cenu 80 až 100 000 euro, včetně DPH, získává kupující mladou loď s velmi dobrými plavebními vlastnostmi a s vysokou užitnou hodnotou. Je potřeba říci, že budoucím majitelem této lodě by měl být skutečný jachtař, který před zbytečnou okázalostí ocení konzervativní koncepci a funkcionalisticky pojatý interiér. Ostatně, když se podíváte do interiéru lodí, které v přídomku nesou slovo „Performance“, nesetkáte se ani s takovým luxusem, který nabízí Varianta 37. Každopádně i dnes je na trhu použitých lodí Varianta 37 chytrým řešením. Za stejnou sumu žádnou jinou stejně velkou a stejně mladou loď ve stejně dobrém stavu nezískáte.

 

Technické údaje

Celková délka  11,55 m

Délka na vodorysce    10,05 m

Šířka    3,75 m

Ponor  1,95 m standard/1,6 m volitelně

Suchá hmotnost          6900 kg

Balast  2300 kg

Výkon motoru            20 k (Volvo D1-20)

Nádrž na vodu                        295 l

Nádrž na palivo          155 l

Plocha hlavní plachty 42 m2

Plocha kosatky           35 m2

Design Judel&Vrolijk

www.tpscentrum.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Poslední slovo

Blog | Petr Láska
title

Editorial

Blog | Petr Láska