Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Na třech nohách

Současné tendence vedou jak velké, tak malé loděnice ke změnám v modelové politice výroby nových modelů. Zatímco střední třída lodí vykazuje dlouhodobě pokles, nižší a vyšší třída lodí zažívá vzestup.

 

Důkazem byl poslední veletrh v Düsseldorfu, kde všechna velká studia a loděnice představovaly modely lodí s délkou 18 metrů a více. Jinak řečeno, kdo nestaví velké lodě, jakoby neexistoval.

Toto pole tak může být riskantní pro malé nebo začínající výrobce. Vysoké investice do návrhu, vývoje a výroby se nemusí u takových lodí vždy vyplatit. Je proto potřeba přijít na trh s něčím novým a zajímavým. To dokázali u Rapido Trimarans. Za celým projektem stojí skupina lidí, kdy každý vkládá do realizace svůj um. Pod design, nautickou architekturu a engineering se podepsali Pete Melvin a Gino Morelli, kteří mají za sebou angažmá v Americkém poháru. Paul Koch je bývalý majitel loděnice Ostac Yacht (1986-2008) a Corsair Marine (1994-2010) a má za sebou mnoho pionýrských počinů na poli vícetrupých lodí. Richard Eyre je majitel trimaranu, celoživotní námořník, právník a investiční bankéř se znalostmi vedení korporátů. James Sganzerla přináší operativní vedení a zkušenosti ze stavby lodí, když byl mnoho let členem vývojového týmu všech modelů Corsair Marine. Damien Judd je projekt manažerem, který se mimo jiné v oblasti designu a engineeringu stará o další vývoj. Nezbytnou součástí je potom tým přibližně padesáti vietnamských spolupracovníků. Společnost Triac Composites Limited se sídlem ve Vietnamu zajišťuje zkušenostmi a nejmodernějším strojovým vybavením konstrukci a výrobu lodě. Společnost Rapido Trimarans Limited z Hong Kongu je potom centrálním prodejním kanálem pro celý svět.

Podchytili situaci na poli velkých vícetrupých cruiserů s modelem Rapido 60. Kdo má štěstí, potká na svých toulkách po marínách třeba Gunboat nebo i jiný luxusní katamarán. Ale donedávna jsme nemohli potkat trimarán takové délky. Rapido 60 je 18 metrový trimarán, vyrobený ze standardního sklolaminátového sendviče. Výrobce nabízí svým klientům maximální úpravu na přání. Můžete tak mít jak osobní loď s jednou nebo dvěma ložnicemi, tak charterovou variantu pro náročnou klientelu. Na rozdíl od svých konkurentů na poli katamaránů, Rapido nabízí kromě komfortu také nezapomenutelný zážitek z plavby. I přes své rozměry je schopen plout téměř na jednom plováku v plném náklonu rychlostí až 35 uzlů.

Ale zpět ke komfortu. Jak jsme již zmínili, výrobce nabízí výrobu a úpravu lodi přesně podle přání zákazníka. Základní layout nabízí prostorný salon s lavicí do tvaru L a rozměrnou, více než 2 metry dlouhou kuchyňskou linkou. Vzhledem k štíhlému tvaru středního trupu ovšem nemůžeme očekávat široké prostory jako tomu je v salónech katamaránů. Dále směrem k přídi objevujeme dvě ložnice, případně jednu velmi prostornou. Kormidelna je uložena systémem „central cockpit“. Tedy dál od zádi lodě tak, aby v zadních prostorách středního trupu byla ukryta ještě jedna kajuta s vlastní koupelnou. Samotná kormidelna je netradičně umístěna ve vyšší pozici, což může svým způsobem být nepříjemné ve zhoršených povětrnostních podmínkách, ale může naopak nabízet komfortní výhled kolem plavidla a zlepšit tak povědomí o okolním prostoru během manévrování v marinách.

O kvalitách Rapido 60 vypovídá i fakt, že ve velmi krátkém období byly již vyrobeny dvě lodě, další je v přípravě do výroby a loděnice již představila menší ekonomičtější variantu Rapido 50.

 

Technické údaje

Celková délka  18,1 m

Šířka    11,7 m

Ponor  0,75 m

Suchá hmotnost          9 000 kg

Max. hmotnost           11 000 kg

Stojná výška   2,1 m             

Hlavní plachta 125 m²

Kosatka           71 m²

Bouřková kosatka       25 m²

Asymetrický spinaker            210 m²

Výška nad hladinou    25,3 m

www.rapidotrimarans.com

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Z Turecka na Kypr

Plavba | Petr Hejduk
title

Wally 145

Představujeme | Michal Štěpán