Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Konečně změna

Pomalu jsem začínal být alergický na téměř shodné marketingové proslovy u nových produktů, kdy každý z nich stanovoval ve své kategorii nová měřítka a posouval jakési hodnoty stále kupředu. A to i v případech, že už nebylo kam. Konečně však přichází v daném segmentu loď se skutečnými novinkami. Jeanneau Sun Odyssey 440.

 

Abych se přiznal, tak jsem zažil skutečné překvapení. Čekal jsem obvyklý generační krok, který bude sice bohatě okomentován, ale špatně viditelný. Říkal jsem si, že se prostě jen číslo 439 změnilo na 440 a přibylo několik bezvýznamných drobností, jak je v marketingové komunikaci obvyklé, protože Sun Odyssey 439 by byla i bez této změny stále ještě velmi moderně koncipovaná loď.

Co se týká estetiky, tak 440 sleduje DNA ostatních modelů značky, jde však po dlouhé době o skutečně novou loď. Pod nautickou architekturu Sun Odyssey 440 se podepsal stejně jako pod další modely plachetnic Jaenneau Philippe Briand. Na první pohled viditelnou změnou je ostrá hrana (chine) mezi bokem a dnem trupu, která se v případě této lodě táhne od zádě až téměř k přídi. Viditelná chine se dosud týkala především zadní části trupu. Přínosem bude jak výrazně vyšší úroveň počáteční stability, což se projeví v příjemném a bezpečném chování lodě, tak i délka vodorysky a plocha a tvar smáčené plochy trupu, což se projeví plavebními výkony a směrovou stabilitou. Kvůli široké zádi je loď vybavená dvojicí kormidelních listů.

Trup má na přídi integrovaný čelen, který kromě kotevního lože může nést rolovací zařízení pro Code 0 nebo genaker. Zajímavé je také uchycení vantů, kdy podsálingové vanty jsou ukotvené k nástavbě a sálingový vant je ukotvený na bordu, na vnější straně trupu. Mezi oběma vanty, kromě jejich základní funkce, lze krásně procházet na příď a vanty dokonce slouží jako vítaná opora pro ruce. Změnil se také úhel sálingů, které jdou nyní od stěžně více dozadu, což pomohlo vynášet větší síly na plachtách. Ve srovnání s většinou konkurentů má Sun Odyssey 440 výrazně níže umístěné ráhno, což právě umožnilo použití hlavní plachty s větší plochou a také snadnou dostupnost lazybagu při jejím uklízení. Přední plachty jsou v základní nabídce dvě. První z nich je 108 % genua a budoucí majitelé mohou objednat také samopřehazovací kosatku. V nabídce jsou dvě verze provedení, první je standardní a druhá nese přídomek Performance, který se projeví především v takeláži a oplachtění lodě.

Velké množství prosklených ploch, které zásobuje interiér přirozeným světlem, ponechám stranou. Toto je dnes trend všech výrobců, stejně tak jako tmavá vlepená okna. Rozhodně velmi zajímavým detailem je pochozí paluba kolem celé lodě, kterou výrobce nazývá round-about a která se od vantů dozadu začíná svažovat až na úroveň kokpitu. Aniž byste museli při cestě na příď jakkoliv přelézat sezení v kokpitu, prostě jen pohodlně odejdete do strany od kormidla a navíc nikoho a nic nemusíte přelézat. Je to zcela prosté a geniální řešení. Zůstává s podivem, že na to dodnes nikdo jiný nepřišel. Stejně tak řešení kokpitu je zcela jedinečné. Čalouněné sezení s vysokými opěradly na obou bocích kokpitu se během chvilky promění na dvě rozměrná opalovací lůžka. Něco, co téměř všechny plachetnice postrádají a něco, co nechybí žádnému motoráku. Chápu, že při těchto mých slovech trpí duše skalních plachtařů, ale Sun Odyssey 440 není sportovní náčiní, ale komfortní turistická loď, kde především partnerky cestujících námořníků ocení možnost opalovat se za plavby v bezpečí kokpitu a v blízkosti svého milovaného muže.

Vpravo vedle pravého kormidelního stanoviště se nachází přístrojový panel s mapovým plotterem, který je nakloněný tak, aby byl kolmo v zorném poli sedícího kormidelníka. Opět jedinečné řešení, kdy na straně v náklonu sedící kormidelník má na dosah jak kormidlo, tak i přístroje a současně vynikající výhled vpřed podle plachet. Kapitolou samo pro sebe je také stolek v kokpitu, který kromě pevného madla a rozkládací desky ve svém středu má úložný prostor, do kterého loděnice dodává přenosnou termoelektrickou ledničku. Takže také všechny nápoje a pochutiny zůstávají v kokpitu v dosahu posádky ve vychlazeném stavu. Hovořit o extrémně široké a prostorné zádi se sklopnou koupací plošinou by byla ohraná písnička.

Do interiéru lodi se vstupuje po schodech s velmi příjemným úhlem sklonu, takže nejde ani ve vlnách o žádný fyzicky náročný výkon. V podpalubí na vás čeká další velké a příjemné překvapení. Zatímco všechny dnešní lodě této kategorie se liší pouze tím, že mají kuchyni buď vlevo anebo vpravo od vstupu do salonu, Sun Odyssey 440 má skutečně velkou kuchyni ve tvaru U na levoboku ve středu lodě a před ní na levoboku hned vedle schodů má plnohodnotný funkční navigační stolek s veškerým přístrojovým vybavením a řadou úložných prostor na veškeré navigační pomůcky. Na pravoboku u schodů je sociální zařízení pro zadní kajuty a ve středu salonu proti kuchyni je jídelní kout. Přední kajuta má v každém případě, ať jde o dvou, tří nebo čtyřkajutové provedení své samostatné sociální zařízení. U dvoukajutového provedení je zadní velkoryse pojatá kajuta na pravoboku a na levoboku je namísto kajuty uzavíratelný úložný prostor. Lodě s takovou konfigurací interiéru budou převážně majitelské. Stejně tak čtyřkajutové provedení, které má v přídi dvě zrcadlově uspořádané kajuty, bude výjimkou pro charterové společnosti. Domnívám se, a nevylučuji, že mylně, že tříkajutové uspořádání bude u lodě této délky nerozšířenější. V tu chvíli je přední kajuta tím, co ve své kategorii skutečně stanovuje nová měřítka v komfortu spaní. V přídi je totiž obdélníkové lůžko o rozměrech 160 x 200 cm, tedy téměř stejné, jako má mnoho lidí doma. Nemusí se tedy spát nohama do úzké části lůžka v přídi a obyvatelé této kajuty si užívají komfortu, který byl zatím viditelný jen u lodí nad 50 stop. Stojná výška nikde v lodi potom neklesne pod 190 centimetrů.

Sun Odyssey 440 tedy není pouhým, víceméně marketingovým krůčkem od svého předchůdce, ale je to loď, která svým pojetím skutečně vykročila vstříc pokroku. Na konci března 2018 bychom měli mít možnost se na této lodi na jihu Francie svézt. Zatím není důvod, proč by se to nemělo uskutečnit, takže nezbývá, než se těšit.

 

Technické údaje

Celková délka s čelenem      13,39 m

Celková délka            13,00 m

Délka trupu   12,64 m

Délka na vodorysce   12,00 m

Šířka   4,29 m

Výška nad hladinou  18,46 m

Suchá hmotnost        8561 kg

Ponor standard         2,20 m

Balast standard         2280 kg

Ponor krátký kýl        1,60 m

Balast krátký kýl        2670 kg

Nádrž na palivo         200 l

Nádrž na vodu           330+200 l

Odpadní nádrž          100 l

Motor  Yanmar Diesel 4JH45CR, 45 k, hřídel

Hlavní plachta           45,15 m2

Genua 125 %            45,15 m2

Genua Performance  49,22 m2

Kategorie plavby CE (2 kajuty)       A6/B7/C12

Kategorie plavby CE (3 kajuty)       A8/B9/C14

Kategorie plavby CE (4 kajuty)       A10/B11/C16

Nautická architektura           Philippe Briand

Design            Piaton Bonet Yacht Design, Jeanneau Design

Cena   188 900 Eur bez DPH

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Stockholm

Plavba | Jaroslav Suchopár
title

Bretaň a Normanské ostrovy

Plavba | Tomáš Kůdela