Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Čas na změnu

Po osmi letech, kdy své kategorii úspěšně dominoval model Swift Trawler 34, oznámila loděnice Beneteau příchod nástupce této oblíbené lodě, která reprezentuje cruisery na dlouhé tratě.

 

Nemůžu zapomenout na dobu, kdy lodě této koncepce byly v měřítkách českého jachtingu naprosto mimo mísu. V podstatě neexistoval a možná dosud neexistuje Čech, který by si koupil uzavřenou a relativně pomalou loď typu trawler. Do estetického zpracování takových lodí nezapadá okázalost rychlého a sportovního auta, spolu s tupým blonďatým držákem na kabelku. A to je zatím, bohužel, model lidí, kteří přicházejí relativně rychle k penězům a hledají motorovou loď.

Loděnice Beneteau se však ve správnou chvíli trefila do černého. V době, kdy potřeba okázalosti a rychlosti začala ustupovat zdravému rozumu a potřebě jak kvalitního bydlení, tak i nárokům na bezpečnou plavbu a ekonomiku provozu. V té době začal růst zájem o turistické cruisery, které svou stavbou připomínaly staré rybářské trawlery, vyjadřující svým designem velkou praktičnost a odolnost vůči jakémukoliv počasí. Loděnice Beneteau přišla na trh s prvním trawlerem v roce 2003. Například v Chorvatsku moc Trawlerů neuvidíte, tam stále ještě vládne povrchní okázalost. Ale jachting není, zaplať pánbůh, jen otázkou tohoto regionu.

Když jsem před čtyřmi roky poprvé vstoupil na Mallorce na palubu lodě Swift Trawler 44, chvíli mi trvalo, než jsem si srovnal v hlavě, pro koho je taková loď určená. Také jsem totiž byl deformován místními módními trendy, do kterých trawler nezapadal. Beneteau dnes nabízí dva větší modely 44 a 50, které nepřehlédnutelně nesou DNA rybářských trawlerů a v jejichž případě si řeknu: „Když už motorovou loď, pak tento trawler.“ O několik měsíců později jsem na koncepčně podobné lodi absolvoval dvoudenní výlet a utvrdil se v tom, že vím, co trawler přináší do života. Koncepce zůstala stejná, ale design se pomalu mění a vychází vstříc mladšímu a dynamičtějšímu myšlení. Už Swift Trawler 30 přišel s novým pojetím designu, který do moderního hávu balí tradiční námořnickou filozofii. A Swift Trawler 35 tuto vizi dále rozvíjí.

Přestože Swift Trawler 35 s moderním tvarem trupu není pomalou lodí, není rychlost tím, čím by měl začínat výčet jeho předností. Loď tohoto typu je určena k dlouhodobému pobytu na palubě a k línému posouvání se od jednoho zajímavého místa k druhému. Při této vodní turistice je nejdůležitější optimální využití vnitřního prostoru a pocit bezpečnosti, který vás bude na plavbě provázet po celou dobu. Všechny pochozí plochy jsou dostatečně velké pro bezpečnou chůzi i ve vlnách a všude vás provázejí na každém kroku robustní madla a vyšší opory, než předepisuje zákon. Flybridge designérsky doslova patří na tuto loď a je místem, které dotvoří pohodu na vodě. Salon je kolem dokola celý prosklený a nabízí jak cestujícím, tak i kormidelníkovi jedinečný výhled všemi směry. Zadní prosklenou stěnu salonu lze celou otevřít a stejně tak zadní třídílnou stěnu kukpitu, čímž vznikne spolu s kokpitem a koupací plošinou nečekaně velká plocha pro pohyb posádky, z níž vedou na flybridge pohodlné schody. Na flybridgi může kolem stolu sedět pohodlně až šest dospělých osob.

Jako pohonná jednotka slouží pro Swift Trawler vznětový motor Cummins s největším výkonem 425 koní, s nímž se loď dokáže jak svižně pohybovat, tak i rozvážně plout na autopilota v tichu nízkých otáček rychlostí například 8 uzlů. Při tomto režimu plavby si umím představit na palubě bývalé plachtaře, kteří se z jakéhokoliv důvodu, třeba z důvodu ztráty fyzické síly či pohyblivosti, rozhodli pro motorovou loď. Servírovat při klidné plavbě touto rychlostí na palubě připravené pochoutky pak dotváří mou představu o využití této lodě.

 

Technické údaje

Celková délka            11,29 m

Délka trupu   10,81 m

Šířka   4,03 m

Suchá hmotnost        8 252 kg

Výška nad hladinou  5,50 m

Ponor  1,17 m

Nádrž na palivo         800 l

Nádrže na vodu         2x400 l

Motor  Cummins diesel 425 k

Nautická architektura           Beneteau Power

Design            Andreani Design

Kategorie plavby CE B8/C10/D11

www.bemex.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Amel 50

Videoprohlídka | Petr Láska
title

Nautitech 40 Open Nr. 100

Co se děje | Petr Láska