Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Ré na durcha

Kdo někdy hrál maryáš, ten ví, o čem mluvím. Když se někdo rozhodne, že bude hrát durcha, pak je přesvědčený o tom, že udělá všechny štychy. Když si jeho protivníci nemyslí to samé, dají mu na takovou hru flek. Dát na fleka ré potom znamená, že ten, kdo jde hrát durcha, si je svou kartou skutečně jistý.

 

Loděnice Sunbeam Yachts z rakouského Mattsee se rozhodla v relativně složité situaci na trhu vyjít s vysokými kartami. Všechny ekonomické ukazatele hovoří o tom, že trh roste, že prožíváme konjukturu. Nejsem si však zcela jistý tím, že se to týká „fajnových“ loděnic. Patrně lze souhlasit s tím, že roste produkce masových výrobců, kteří zásobují charterový trh. Do skutečných čísel nikdo nevidí. Když se malé loděnici daří, tak spokojeně mlčí. Když se jí nedaří, tak hovoří o úspěších, protože ten, kdo poprvé řekl, že má nějaké problémy, vypadává z kola ven.

Populace stárne a s ní stárne i generace, která potřebovala lodě vlastnit. Stárne a odchází generace, pro kterou byl jachting celoživotním hobby a loď celoživotní láskou. Trávit veškerý volný čas na stejném místě na své lodi bylo pro tyto lidi splněným snem. Myslím si, že pro mladého, ambiciózního a dynamického člověka, který dokáže vydělat na loď, je v současném vnímání životního stylu příliš statické uvázat se k jedné lodi na jednom místě. Samozřejmě se to netýká všech, ale většiny. Jsem přesvědčený o tom, že soukromých majitelů lodí ubývá. A s tím vyvstává marketingová otázka. Jaké mají skutečné potřeby ti, kteří si dnes chtějí koupit svou vlastní loď? Kdybych to věděl, měl bych asi do smrti vystaráno. Nikdo to neví a všichni to zkouší.

Některé loděnice jdou cestou malé a levné lodě, k jejímuž nabytí není potřeba velkých obětí a dopředu počítají s tím, že jakmile se majitel svého nového koníčku nabaží nebo když se stane provozování vlastní lodě ekonomicky nesmyslné, půjde loď do dalších rukou. S jejím prodejem nebude takový problém, protože se pohybuje v cenové relaci, která je dostupná široké cílové skupině zákazníků. S kvalitou materiálů si nikdo v tomto případě lámat hlavu nebude, protože vynaložené finanční prostředky vyváží zážitky a nikoliv materiál. Pak je tady druhá skupina výrobců, kteří sázejí na movitější klientelu a domnívají se, že budoucnost jachtingu a existence výroby rekreačních plavidel jde tímto směrem. Také mají pravdu, protože je dost majetných lidí, kteří nechtějí masový produkt a trvají na kvalitě. Bojím se však, že těch bude stále méně. Na tuto skupinu zákazníků nyní vsadila rodinná loděnice Sunbeam Yachts, která principiálně svým založením ani nemůže jít jinou cestou. Náš 36 let starý Sunbeam 30 je ve stavu, v kterém zcela jistě přežije ještě další generaci současných masovek. Otázkou však stále je, kolik lidí v dnešní době různých póz a společenských rolí hledá něco podobného. Produkty loděnice Sunbeam Yachts se však nikdy nemůžou snížit na úroveň charterových masovek. To by byla jejich jistá smrt a takto jim ještě zůstává naděje.

Sunbeam 46.1 má tedy jako druhý největší nabízený model poprvé spočinout na vodě a pod plachtami v červnu 2018. Zatímco v minulosti měla loď Sunbeam o této velikosti téměř výhradně středový kokpit, přichází novinka s dnes nejrozšířenějším uspořádáním se zadním kokpitem. Konstrukce přichází od slovinské designérské kanceláře J&J Design bratří Japce a Jerneje Jakopinů. Základní tvar trupu si odpouští kolmou příď a záď je v duchu modelu 40.1, který byl představený v roce 2015, negativně skloněná s výklopnou koupací plošinou. Rukopis nezapře DNA loděnice, okna se zeštíhlují a díky délce trupu není nezbytná výška nástavby pro získání vnitřního prostoru. Linie lodě jsou podle prvních počítačových retuší velmi štíhlé a elegantní. Lze předpokládat, že stejně podařené to bude i s plavebními vlastnostmi.

Novinkou je pevný oblouk přes kokpit, který ponese jak sprayhood, tak i navazující bimini a lze také předpokládat, že nebude problém uzavřít stanovými bočnicemi celý kokpit, čímž vznikne v případě nepřízně počasí na lodi další životní prostor. Zde si dovolím malou odbočku. S podobným řešením už přišly Oceanis 38 a 35 a když jsem na nich plul, tak jsem si tohoto řešení velmi považoval. Nicméně trh reagoval tak, že loděnice v rámci modernizace těchto dvou modelů od pevného oblouku ve standardním provedení upustila. Asi se to zákazníkům nelíbilo, přestože se jednalo z praktického hlediska o vynikající nápad. Pevný oblouk bude v případě Sunbeamu 46.1, abychom se vrátili k tématu, sloužit jako jeden z kotevních bodů otěže hlavní plachty, když přes kladky půjde hlavní otěž na obě strany k oběma vinšnám po stranách hlavní lukny. Opět velmi komfortní a spolehlivý systém, když je loď ovládaná jedním párem rukou. Zejména při stoupačce není nutné u turistické lodě pracovat s otěžovým vozíkem a ráhno bez problémů stáhnete co nejblíže středu lodě, abyste mohli hezky stoupat. Dlouhé ráhno je tak uchycené co nejvíce vzadu a pod ráhnem před sprayhoodem nepřekáží žádné ovládací lanoví.

Sunbeam 46.1 přijde na trh ve třech různých provedeních, která se budou týkat především rozdílů v takeláži a oplachtění. Standardní provedení bude mít hliníkový stěžeň se dvěma páry sálingů a buď bude k dispozici samopřehazovací kosatka nebo genua. Provedení Performance bude vybavené vyšší stěžněm z uhlíkových kompozitů a špičkovými plachtami z nejmodernějších materiálů. Provedení Blue water pro majitele, kteří chtějí s touto lodí brázdit světové oceány, dostane do výbavy druhé rolovací zařízení s plachtou Code 0. Výrobce má představu, že majitel takové lodě může za daných podmínek nechat vystavené všechny tři plachty, s nimiž může díky rolovacím zařízením libovolně zacházet. Čelen pro druhé rolovací zařízení bude za příplatek dostupný pro všechna provedení s tím, že bude mít i pochozí plochu pro pohodlné vystupování přes příď.

Zatímco menší sestra Sunbeam 40.1 má k dispozici T-kýl, dostane větší sourozenec do výbavy L-kýl se standardním ponorem 2,20 metru, přičemž do lokalit s mělkou vodou bude možné objednat verzi s ponorem 1,90 metru. Novinkou na trupu je to, že kormidlo Sunbeamu 46.1 částečně ponese skeg, který bude zlepšovat proudění vody v náběhu v jeho horní části. Uchycení kormidla do skegu je také velmi robustní a dražší řešení, od kterého se velkovýroba lodí z finančních důvodů, bohužel, odklonila. Při použití skegu by byli někteří charteroví hosté ušetření zážitku ze ztráty kormidla při destrukci jeho osy. Do skegu pak loděnice Sunbeam Yachts zabuduje v případě této novinky zadní dokormidlovací zařízení, což je skutečná novinka v tomto segmentu lodí. Nezbývá než vydržet onu zvědavost, než se na vlastní kůži přesvědčíme, jak toto bude fungovat.

V interiéru se budou moci zákazníci rpzhodnout mezi dvojím provedením dřeva, když v nabídce bude jak dub, tak i africký týk. Ve standardním uspořádání bude Sunbeam 46.1 nabízet tři dvoulůžkové velmi prostorné kajuty a dvě sociální zařízení. Sociální zařízení v přídi, což by mohla být kajuta majitele, bude také vybaveno separátním prostorem pro sprchu. Na přání bude možné tuto loď objednat také ve dvoukajutovém provedení. V tomto případě se kajuta na pravoboku promění v obrovskou bakistu, do které bude vstup jak z interiéru dveřmi, tak i z kokpitu.

Loděnice už také zmínila i cenu lodě, která včetně rakouské sazby DPH v základním provedení přijde na 449 820 euro.

 

Technické údaje

Celková délka            14,89 m

Délka trupu   13,99 m

Šířka   4,45 m

Ponor  2,20/1,90 m

Suchá hmotnost        13 000 kg

Balast/podíl   4500 kg/35 %

Hlavní plachta           61,0 m2

Genua 106 %            54,0 m2

Nádrž na vodu           550 l

Nádrž na palivo         300 l

Konstrukce                J&J Design / Schöchl

Cena vč. 19 % DPH   449 820 euro

www.tpscentrum.cz

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Člověk míní, život mění

Blog | Petr Láska
title

Editorial

Blog | Petr Láska