Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Oko bere

Letošní 21. ročník České námořní rallye byl ve znamení červencového koupacího počasí. Je to škoda, že pořádně nefoukalo, protože na startu se sešla kompletní česká špička závodního námořního jachtingu.

 

V sobotu 14.10. se pořadatelé a posádky sešli na ostrově Murter v marině Hramina, aby si tradičně vylosovaly lodě a začaly se připravovat na nedělní první etapu. V neděli 15.10. pak proběhlo v 10,30 oficiální zahájení regaty a po něm se mohlo jít hned na vodu. 21. Česká námořní rallye byla zahájena. Za účastníky bylo představení všech přítomných a hymna v instrumentálním provedení. Pak se ovšem čekalo na odpolední vítr. Jinak podmínky byly ideální. Slunce. Obloha bez mráčku. Teplota vzduchu 25,4°C, teplota moře 21,3°C. Tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1028,3 hPa. Tlaková tendence setrvalý stav.

První rozjížďka patřila v kategorii First 35 Třem sestrám. Tým jel od počátku fantasticky a s přehledem zvítězil. Druhé místo patřilo Rodopu a třetí příčku vybojoval tým Giulia. Pořadí na dalších místech bylo 8, 11, 12, 13, 4, 2. Následně pak odstartoval druhý karusel a pořadí na první bóji druhé rozjížďky bylo následující: Tři Sestry opět drželi vedení, pronásledovány týmem Giulia a týmem RODOP v závěsu. Na první bóji ve třídě Elan 350 byl ve vedení tým Cleverlance a za ním se hnal tým GEN Sedlčany. Bronz zatím držel Star a bramboru Rododendron. Pořadí v cíli druhé rozjížďky již nijak nepřekvapilo - Tři sestry, RODOP a Giulia. Tím bylo v zahajovací den dobojováno. Dvě první místa v mistrovské kategorii First 35 vybojoval tým Tři sestry s Milanem Hájkem za kormidlem. V obou rozjížďkách zvítězil způsobem start-cíl s výrazným náskokem. Také souboj o druhé místo měl podobný průběh v obou rozjížďkách. Na první bóji v obou rozjížďkách dojel na druhém místě tým Giulia a třetí byl Rodop. Později se na stříbrnou příčku vyšplhal Rodop a tým Giulia skončil bronzový.

Jen s větrem to bylo druhý den na levačku. Ráno a podstatnou část dopoledne nic a předpovědní mapa modelu Aladin ukazovala i na odpoledne to samé. V plánu byla navigační rozjížďka, která může odstartovat od 8 uzlů větru. Ještě v 15 hodin nefoukalo. Ani po dvou hodinách čekání se u Murteru nezvedl vítr. Závodní flotila čekala marně. Na některých lodích tedy probíhala koupačka, jinde kytary, někde slunění a lenošení. Houf mužských posádek z obou stran těsně obemkl dámskou loď Mercedes-Benz. Rozhodčí zaveleli k přesunu na motor k Tribunji. S větrem to bylo stále slabé, jen samé kozí dechy.

Třetí den to s počasím na ČNR vypadá tak, že nefouká vůbec nic. Na moři ticho. Vypadalo to jako klid před bouří. Nebe se na západě kabonilo a stále se nezávodilo. Ve 14 hodin přišel vítr a byla odstartována navigačka. Startovalo se před Tribunjí a startovní pole stoupalo k pomocné návětrné značce. Vítr od západu byl slabý, ale stálý. Startovní pole mělo za sebou návětrnou bóji. Jako první otáčel bóji tým Hyveco, za ním Tři sestry, které musely před bójí ještě točit. Těsně za Třemi sestrami Giulia a s menším odstupem Rodop. Protože je v cestě zakázaná oblast mezi Kakanem a ostrovem Sestrica Vela, bylo otázkou, kudy je lepší plout na další točný bod, kterým je ostrůvek Hrbošnjak. Zatímco vedoucí tým Hyveco zamířil do kanálu mezi Kakan a Žirje, zbytek startovního pole vytáhl spinakery a plul do kanálu mezi Zmajan a Tijat. Komu to vyjde lépe? Pořadí na dalších místech bylo Morgan, Gingerbread, Acron, YC Neratovice, Autolaky Hrubý a Sailing Centrum, Rolling Bottles, Redside, Newton. Na dalších místech točily jachty v pořadí BYS, 18, 10, 17, 7, 15 a 12. Mezi Elany 350 otočil jako první tým Cleverlance a hned za ním tým Twinky Holky, který musel před bójí ještě točit. Za nimi Gen Sedlčany, Aloha, Fofr, Mercedes-Benz a Star. Ve Zmajanském kanálu byl na čele tým Tři sestry. Na patu mu šlapal tým Giulia a s menším odstupem Rodop. V tu chvíli nebylo jasné, kde je Hyveco. Zbytek startovního pole pak ztrácel. Za ostrovem Vela Sestrica vítr zcela ulehl a lodě na čele se hezky sjely na jednom místě - Tři sestry, RODOP a Giulia. Vedoucí trojice dojela pod ostrov Sestrica a tam vítr dokonale zdechnul. Lodě se zastavily. Bok po boku. Do toho připlouvali další lodě. Skupina byla stále početnější a všichni stáli na místě. To bylo ale drama.

Pomocným cílem proplul jako první tým Hyveco, který jediný vsadil na Žirjanski kanál. Vítr tam byl sice slabý, ale stabilní. Ostatní lodě stále stály u ostrova Sestrica. Výborné rozhodnutí týmu Hyveco. Závod pokračoval dále a Hyveco mělo ohromný náskok. Pro třídu Elan 350 byla rozjížďka zkrácena v pomocném cíli u ostrova Hrbošnjak. O hodinu později byla pak rozjížďka přerušena i pro třídu First 35.

Odvážné rozhodnutí znamenalo první medailovou pozici pro Hyveco. Drama pokračovalo u ostrova Sestrica. Z bezvětří se jako první dostal tým Giulia a vybojoval dnes stříbro. Na třetím místě dojel první v celkovém pořadí Tři sestry. Před touto rozjížďkou druhý tým Rodop dojel třetí den až na 8. místě. V celkovém pořadí vedly Tři sestry s 5 body, o tři body zpět byla Giulia Sailing a na třetím místě Rodop, který měl stejně bodů jako čtvrtý Morgan. Vítězný tým Hyveco byl po třech dnech na průběžném 5. místě. Ve třídě Elan 350 odpovídaly dojezdy celkovému pořadí. Zvítězil tým Fofr, na druhém místě dojel Cleverlance a třetí GEN Sedlčany.

Čtvrtý den 21. Česká námořní rallye nebyl ničím výjimečný. Zatím každý den bylo počasí na koupačku. To není v polovině října časté. S větrem to ale bylo na druhou stranu stále stejné. To znamená, že nefoukalo. Nefoukalo sice moc ani včera či předevčírem, ale ve středu foukalo ještě méně. Celý den byla tedy nuda na moři a čekání na vítr. Nakonec se startovní pole větru nedočkalo.

Pátý den regaty ve čtvrtek 19.10. to nejdříve vypadalo, že se bude opakovat bezvětří předešlého dne. Nakonec se ve větru o rychlosti 6 uzlů odstartovala jako karusel čtvrtá rozjížďka, kterou se podařilo dokončit. V prvním kole točila návětrnou bóji jako první posádka Dragonfly s Rodopem v závěsu. Třetí točila Giulia a za ní SDJ Orange a Morgan. Třem sestrám, které jsou celkově na prvním místě dále na moři stoupačka tak dobře nevyšla. Ve druhém kole již plul na prvním místě tým Rodop, v těsném závěsu za ním Giulia a se ztrátou Dragonfly. Také Třem sestrám se podařilo poskočit o místo dopředu. Mezi Elany 350 bylo pořadí Fofr, Aloha, Twinky Holky a Mercedes Benz. Druhá okruhová rozjížďka toho dne skončila vítězstvím Hyveco, druhý dojel Newton. Třetí skončil RODOP a za ním Autolaky Hrubý. Díky skvělému závěru se spinakerem se před Tři sestry posunula Giulia. Teprve za ní Tři sestry. Rozjížďka ale měla ještě dohru u protestní komise. Protestů bylo hned několik. V Elanech bylo pořadí Cleverlance, Fofr a Aloha.

V 15 hodin se stihla ještě odstartovat navigační rozjížďka. Průběžným cílem u ostrova Dugo projel na prvním místě tým Hyveco. Na druhé místo se probojoval Rodop a třetí byl ve formě jezdící tým Autolaky Hrubý. Na čtvrtém místě doplula Giulia, pátý Morgan a šesté Tři sestry. V Elanech projížděl pomocným cílem jako první Art4Promotion a za ním Twinky. V páté rozjížďce šampionátu došlo ke kolizi na startu mezi týmy Hyveco a Giulia. Kolize ovlivnila i pozici týmu Rodop. Tým Hyveco sice v rozjížďce zvítězil, ale později byl po protestu diskvalifikován. První vítězství si tak připsal tým Newton, za ním skončil Rodop a třetí Autolaky Hrubý.

Páteční ranní burin utichl kolem desáté hodiny. Obloha se mírně zakabonila a vítr utichl. Celé startovní pole se na motor přesunulo k Murteru. A stále se čekalo. Čas běžel. Podaří se tento den ještě něco odjet, nebo budou včerejší výsledky konečné? Kolem 13 hodin vítr zesílil nad 5 uzlů. Rozjel se pokus o start. A zase nic. I přes maximální snahu rozhodčích se nakonec v pátek nepodařilo odstartovat ani jednu rozjížďku. Vítr letos nechal organizátory České námořní rallye ve štychu. Během republikového šampionátu vítr zesílil nad požadované minimum jen třikrát. Zbytek týdne panovalo téměř absolutní bezvětří.

Letos tedy bylo odjeto jen 6 rozjížděk, z toho 2 navigační a 4 karusely. Zpočátku si skvěle vedl tým Tři sestry. Tomu ale nevyšly čtvrteční rozjížďky a propadl se až na třetí místo. Čtvrtek naopak rozhodl o vítězství týmu Rodop. Na druhé místo se posunul tým Giulia. Všechny medailové pozice patřily letos favoritům, žádného překvapení jsme se nedočkali. Absence větru nedovolila odjet žádnou rozjížďku ani třídě Elan 350. Vítězem se tak stal tým FOFR, druhý skončil Cleverlance a na bronz dosáhl tým Aloha.

 

Na závěr prohlášení pořadatele k 22. České námořní rallye v roce 2018:

Ve světle prezentace plánů slovinské loděnice Salona, která se chystá v Chorvatsku postavit monotypovou flotilu zbrusu nových lodí Salona 380, a interních diskuzí kam v budoucnu posunout kvalitu České námořní rallye, jsme mylně uvedli, že příští rallye se pojede namísto Firstů a Elanů na těchto nových lodích. Bohužel tuto změnu zatím nemůžeme z technických důvodů slíbit – lodě jsou stále ve výrobě, a to ještě ne všechny. Také víme, jak to v Chorvatsku chodí s velkými plány. Již je zvykem, že se flotilu ČNR snažíme každých několik let modernizovat a v příštích letech tomu nebude jinak. Nicméně plánování rallye je nelehký úkol a raději sázíme na jistotu, než abychom vás, závodníky, zklamali. Proto prosím berte zprávu o nových lodích s rezervou. Zatím je kolem nové flotily více otazníků než odpovědí. Děkujeme za pochopení a věříme, že vám podobu příští rallye budeme moci přinést co nejdříve.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sunbeam 46.1

Novinky | Petr Láska
title

Člověk míní, život mění

Blog | Petr Láska