Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Rozhodla druhá etapa

Při letošním startu 1. etapy Velikonoční regaty směr Dubrovník, jsme se potýkali, jako již tradičně, s nulovým větrem. A tak 39 lodí mělo společný zájem - najít alespoň kousek čistého větru tak, aby nám nepřekážel soupeř při rozjíždění.

 

Nakonec jsme se rozjeli i ve slabém větru, který vydržel k ostrovu Žirje. Tato část závodu vyšla nejlépe lodi číslo 20, která projela podél břehu až k Primoštenu a získala náskok dvou mil hned v úvodu. Vzápětí ho však ztratila stejně tak, jako velký hrozen lodí, který vsadil na plavbu dále po moři, protože vítr dle předpovědi nepřišel. My jsme vyrazili nakonec ze Žirského kanálu jako první a začali stíhací jízdu lodě 20. Bohužel, následný vývoj situace vyžadoval mít trochu štěstí a chytit i velkou skupinu lodí z moře. Průběžným cílem u Ostrova Hvar jsme projížděli už na třetím místě za posádkou Milana Ptáčníka a Libora Hoška. Následně přišlo další velké rozhodnutí ve volbě trasy. Zvolili jsme nakonec, jako většina lodí, Korčulskou trysku, avšak kvůli zhoršujícím se podmínkám zde vítr nastoupal až ke 38 uzlům. Za takové situace je cesta po volném moři kvůli vysokým vlnám velmi pomalá. Po cestě jsme udolali loď Milana Ptáčníka a díky tomu, že Libor Hošek zvolil cestu po moři, jsme z Korčulské trysky vyjížděli jako vedoucí loď s náskokem asi jedné míle. Tento náskok se nám podařilo ještě před cílem navýšit na konečných 6 mil. Máme velkou radost, ale z minulosti víme, že závod se rozhoduje na cestě zpět do Murteru. Děkujeme nejen za to, že nás sledujete on-line, ale také za všechna blahopřání, která přišla hned po našem dokončení etapy.

 

2. etapa - Startujeme za rozbřesku

Cesta z Dubrovníku zpět na Murter v rámci Velikonoční regaty měla tentokráte poměrně rychlý průběh i přesto, že start byl opět v bezvětří a ke všemu už v 7 hodin ráno. Možná ta brzká hodina startu se projevila na některých kapitánech, kteří ještě v době startu na zadní vítr měli větší část mozku v režimu spánku, neboť jak jinak si vysvětlit situaci, že se rozjedete s plným spinakerem do stojících lodí na startovní čáře a dožadujete se přednosti.

Jedeme s větrem o závod

Nakonec se drobné karamboly na startu vyřešily a my mohli odjet. Hned po prvních třech mílích šla do vedení loď Benemedo, která setrvala ve slabém větru u ostrovů Lopud a následně se plazila podél ostrova Mljet. My zvolili cestu více po moři a při průjezdu okolo Lastova jsme byli už na 3 místě. Naše ztráta na vedoucí loď byla cca 2 míle. Z předchozí rozjížďky jsme věděli, že je to ztráta, která se dá snadno dohnat. Plán byl od začátku jasný, že se budeme držet na moři, kde předpověď slibovala více větru. Trochu mimo plán jsme zajeli na severní cíp Korčuly, což se nakonec potvrdilo jako drobná chyba. Odtud už rovnou směr jižní cíp ostrova Vis a po halze přímo směr Blitvenica a poté Murter. Úhel větru pro genaker byl ideální a tak se dalo čekat, že budeme hodně rychlí.

Velká škoda, že se objevila místní bouřka, která vytvořila větrné díry a my následně nabrali menší ztrátu. Následně to vítr vše dohnal a my měli jízdu snů s genakerem a 30 uzly větru na zaďák. Trochu nás mrazilo v zádech, ale ne z rychlosti lodi, spíše z toho, jestli to turistický materiál vydrží až do konce. Na naší lodi vydržel, až na drobnost s navigačním plotterem.

 

Rozbitý plotter a stíhací jízda

Asi kolem půlnoci v blízkosti Vis - Biševo, nám vypověděl službu. V tu chvíli se za kormidlem stanete prakticky slepými. Díky mé šikovné a pohotové posádce jsme rychle zjistili chybu v napájecím kabelu a vymysleli řešení s odpojením baterie od bowtrusteru a tu následně připojili na plotter přímo. Všechno pak běželo jako po drátkách. Ostrov Žirje jsme projížděli na 4. místě a do cíle ještě udolali loď číslo 20 kapitána Řeháčka. Pořadí pak bylo loď kapitána Fedorika, Hošek na Benemedo byl druhý a třetí naše Giulia sailing. To nám po součtu stačilo na celkové první místo.

Poděkování

Závěrem bych rád poděkoval organizátorům i soupeřům za gentlemanský sailing a všem, co nás celou tu dobu sledovali, fandili a pomyslně svou podporou posouvali blíže k cíli. Tak zase příští rok AHOJ.

 

 

Závěrečné slovo pořadatelů

Velikonočka 2018 skončila, průběh závodu nebyl ze začátku zcela jasný, předpověď slibovala stoupačku proti jugu o síle 30 uzlů a v nárazech až přes 40, proto se ZK rozhodla netradičně umístit průjezdní bod (náhradní cíl) mezi ostrovy Hvar a sv. Klement. Předpověď se jako již mnohokrát nenaplnila, nárazy větru dosahovaly maximálně 35 uzlů a proto jsme se rozhodli pokračovat až do cíle 1. etapy v Dubrovníku, kterou vyhrála posádka Giulia Sailing Johana Hirnšala. Po menších třenicích ohledně času startu 2. etapy jsme ve středu v 7 hodin ráno odstartovali zpět k ostrovu Murter. Podle předpovědi 2. etapu posádky pluly převážně na zadní a zadoboční vítr s genakry. Ke konci etapy vítr místy v poryvech zesiloval až k hranici 35 uzlů, což se některým posádkám stalo osudným a o genakr přišly. Do cíle jako první doplula slovenská posádka TRIMHO kapitána Vlada Fedoríka. Celkovým vítězem se i přes shodný počet bodů stala posádka Giulia Sailing, druhý skončil Benemedo Sailing Team pod vedením Libora Hoška a na 3. místě doplula posádka Redpoint Clinic Sailing Team Milana Ptáčníka. Večer byly rozdány ceny a posádky slavily. Podle vyjádření většiny zúčastněných se letošní ročník vydařil, během plavby si užili vše, co k námořnímu jachtingu patří. I my máme z průběhu letošní VR dobrý pocit, ale vždy je co zlepšovat. Ještě jednou obrovský dík všem závodníkům za předvedené výkony a gratulace vítězům i ostatním. Děkujeme všem sponzorům závodu, jmenovitě Yacht, lodninoviny.cz, Adicom, Sport5, IFP Publishing, KWS, Benemedo, M&F Logistic System, Comac Jobs, generálnímu sponzorovi společnosti Helly Hansen a charterovým společnostem Pitter Yachtcharter a Marina Hramina, která nám poskytla veškeré zázemí k uspořádání závodu. Loučíme se a zveme všechny na jubilejní 20. ročník Velikonoční regaty 2019. Míša a Michal

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Mistrovství světa třídy RS Feva

Sport | Michal Štěpán
title

Trofeo Princesa Sofía Iberostar

Sport | Michal Štěpán